1. cvičení - Jak malovat akvarelem jindřichohradeckou věž

Pohled na Věž v Jindřichově Hradci od ak. mal. Jaroslava Kutmana
6 minut čtení

dle akvarelové malby prof. Jaroslava Kutmana: Věž v Jindřichově Hradci

V poslední době jsem si tak nějak mimoděk všimla, že malba akvarelem je zřejmě “COOL”. Všude je jí plno: články, dotazy
od studentů, diskusní fóra jsou plná ukázek děl, sociální sítě se hemží hyperrealistickými akvarelovými obrázky, výtvarné ateliéry se předhánějí v nabídkách kvalitní i nekvalitní výuky akvarelové kresby a malby. Malování akvarelem je prostě trendy a já mám ohromnou radost, že jste malbu akvarelem objevili a tolik si ji oblíbili.

A tak jsem sedla a vyhledala něco, co může pomoci úplně všem začínajícím akvarelistům. Původní článek “Akvarelová malba pro začátečníky” napsal. ak. mal. Jaroslav Kutman. Malba Věž v Jindřichově Hradci je také od něho a vy tak máte jedinečnou možnost si ji namalovat dle podrobného návodu taky.

Nebudu vás zdržovat popisováním napínání papíru nebo jeho výběrem, to už bychom měli umět i znát a pokud netušíte,
o čem píšu, pak si přečtěte článek ve kterém se o výběru papíru zmiňuji a mrkněte se na video jak napnout papír za mokra.

K tomuto 1. cvičení budeme potřebovat

  • akvarelové barvy dle doporučeného seznamu
  • akvarelový papír jemnějšího zrnění (jde o malbu architektury) velikost A4
  • široké kulaté štětce vlasové a jeden tenčí
  • destilovanou (zbavená všech nečistot a minerálů) nebo obyčejnou vodu
  • bavlněný hadřík
  • měkkou tužku světlejšího tónu (B max. B2)
  • piják, ale není až tak nutný
  • velmi ostrý nůž

Akvarelový papír, na který zbytečně nesaháme (tím ho umastíme), si napneme na desku za mokra a necháme ho uschnout. Budeme tedy malovat technikou mokrým do suchého. Ti zkušenější se klidně vrhnou do malby mokrým do mokrého a nebo
si zkuste postupně techniky obě dvě.

Co nám před samotným malováním 100% pomůže?

Před malováním obrazu doporučuji vyzkoušet si kombinace barev na jiný papír a vyrobit si tak vzorník barev a to tak, že v každé skupině při míchání kombinujeme v různém množství barvy v určité skupině (obdobné, jako když se učíme míchat různé kombinace 3 barev).

Tak např. pro stíny listů smícháme sienu pálenou, ultramarin a kraplak.

  1. V první směsi dáme stejné množství všech tří barev
  2. V druhé směsi dáme více sieny a stejné množství zbývajících barev
  3. Ve třetí směsi dáme víc ultramarinu a stejné množství ostatních dvou Ve čtvrté směsi dáme více kraplaku a stejné množství sieny a ultramarinu

Tímto způsobem zkombinujeme barvy a vzniklé jednotlivé odstíny si zapamatujeme i pro další podobný obraz.
A pokud chceme jít až na “dřeň”, pak zkusme vytvořit vzorník pro obě akvarelové techniky malbou mokrým do mokrého
i mokrým do suchého. Ale není to nutné :)

Další výhody vzorníku barev

Osvojíte si teorii barev a postupné lazurování a naučíte se kombinovat různé tóny i v jiných technikách. A navíc vzorníky barev jsou COOL a málokdo je dělá. A přitom tak neskutečně usnadňují tvorbu.

Další výhodou výroby vzorníku barev je, že si ho vezmete s sebou do plenéru. Všechny kombinace tónů a jejich odstínů pak
ze vzorníků jednoduše vyčteme a nemusíme při míchání tolik experimentovat.

Malba akvarelu od ak. mal. Jaroslava Kutmana
Výřez obrazu který prof. Kutman maloval akvarelem

Barevné kombinace

Malbu provádějte pouze doporučenými pigmenty a obraz dle předlohy opravdu namalujete.

  • Listy: gumiguta, světlý okr a kobalt
  • Listy ve stínu: siena pálená, ultramarin, kraplak
  • Kmen ve světle: benátská červeň
  • Kmen ve stínu: benátská červeň, kraplak, indigo
  • Mech: gumiguta, siena pálená, ultramarin
  • Nebe: kobalt Mraky: benátská červená, kobalt
  • Omítka: okr tmavý, benátská červená, siena pálená
  • Cihly: okr světlý, rumělka, siena pálená
  • Tašky: okr světlý, kraplak, benátská červeň, indigo
  • Tašky světlé: benátská červeň, rumělka
  • Stín pod střechou: siena, kraplak, indigo
  • Tmavý vnitřek oken a dveří: siena pálená, kraplak, indigo

Něco málo o tvorbě stínů

Všimněte si, že ve stínech je tmavě modrá až temná barva indigo. Impresionisté (moderní malíři) pokud vyšli z ateliéru malovat do plenéru, začali do stínu místo černé barvy dávat modrou a komplementární barvu základní barvy, kterou určitý předmět malovali. Prostě a jasně impresionisté byli první, kteří přišli s myšlenkou, že stín je barevný.

takže stín obsahuje:

  1. tmavý odstín barvy, kterou předmět malujeme
  2. komplementární barvu základní barvy předmětu
  3. modrou barvu (indigo, pařížskou, pruskou, berlínskou…)

Pozvánka na kurzy - Jak malovat akvarel

TIP

např. pokud chci namalovat citron a ten je žlutý. Mrknu se na jeho žlutý tón, jestli je do studena nebo tepla. Podle toho žlutou vyberu a namaluji světlý pomeranč, pak vezmu tmavý odstín té samé žluté barvy a dám ho do stínu. Komplementární barva žluté je fialová a tím dosáhnu zeleného tónu. Přidám tmavě modrou a stín je na světě.

Tak a jdeme na to!

Základy jak malovat akvarelem už známe, tudíž si nebudeme popisovat celou techniku. Na to by jeden článek ani nestačil.
Spíš se zaměříme přímo na postup malování již namalované předlohy. Tato cesta je daleko schůdnější, ale nezaručí nám to,
že stejně tak rychle a s takovým dokonalým výsledkem namalujeme i něco podle reálného zátiší nebo rovnou v plenéru.
U toho se ještě musíme naučit nejen “třídit vizuální informace”.

V následujícím cvičení č.1 je uvedený postup malování akvarelem tak, aby mírně pokročilí a začátečníci, kteří ovládají základní postupy akvarelové malby (jako stejmoměrně položené plochy a zesilování i zeslabování barevného tónu, atd.), měli jakési vodítko, než se “postaví na vlastní nohy”. Postup malby akvarelu nevychází od prof. Kutmana, nýbrž od bohatých a dlouholetých zkušeností italských, francouzských, německých, ale hlavně anglických akvarelistů. Léty prověřené postupy těchto malířů nám poskytnou nejpevnější základ, ze kterého můžeme s jistotou vyrůst ve velmi dobrého akvarelistu. K tomu ještě přiřaďme touhu, sílu, vytrvalost, chuť a píli.

Jak se maluje akvarel demonstruje profesor Jaroslav Kutman

Postup, jak malovat akvarelem jindřichohradeckou věž

Po uschnutí papíru si velmi lehce celou malbu tužkou č. B nebo B2 jednoduchými a správnými čarami rozvrhneme.
Kresbu v žádném případě negumujme, poškodíme tím papír. Ani nekresleme do vlhkého papíru, naše snaha by nemusela dopadnout dobře.

Pokreslený papír širokou štětkou opět náležitě zvlhčíme a počkáme, až papír trochu oschne. Pokud spěcháme,
pak přebytečnou vodu osušíme pijákem. Pokud se nám papír leskne, ještě je příliš vlhký a nelze na něm technikou
mokrým do suchého malovat, protože by se nám barva roztekla, což u tohoto typu malby není vítané.

Nebe

Kobalt, benátskou červenou a tmavý okr si připravíme v dostatečném množství na porcelánové nebo umělohmotné paletě. Každou zvlášť od sebe oddělenou a připravíme si i směs těchto tří barev. Touto neutrální šedou barvou malujeme rychlými tahy oblohu, a přitom střídavě přidáváme kobalt nebo okr, aby mraky působily vzdušně. Štětec musí být stále mokrý a plný barvy, jinak nám barva začne zasychat a my tak porušíme měkkost a vzdušnost oblak.

Směrem k horizontu přidáme několik kapek čisté vody. Vše se musí dít velmi rychle, než obloha uschne. Kobaltem namalujeme tmavější části nebe. Tím dojde k realistickému “prosvítání” oblohy.

Střecha

Připravíme si barvy, se kterými začneme malovat střechy. Barvy různě přidáváme ve větším či menším množství podle tónu, který chceme získat. Přidáme více kraplaku, směrem dolů převládá červeň benátská. Při malování vynecháme mezi jednotlivými taškami slabé proužky světel, které dodají svojí bezbarvostí “určité záření” a docílíme tak kontrastu. Barva dvou malých střech vzadu obsahuje více kraplaku.

Zeď a omítky

Opadanou omítku namalujeme okrem, který zlomíme malinko rumělkou a sienou pálenou s nepatrnou přísadou indiga.
Opět vynecháme bílá místa papíru, která jsou pak připravena pro lazuru tmavým okrem.

Kobaltem, kraplakem, sienou pálenou a okrem světlým kladenými vedle sebe (musí do sebe splynout) začneme malovat horní část stěn. Ve světle odstíny studenější (modravé) a ve stínu teplejší do červena, zelena a fialova. Opět při kladení barev vynecháme proužky díky nimž nám vzniknou okraje jednotlivých kamenů.

Barvu omítky přední části stavení malujeme okrem světlým, kraplakem a kobaltem. Po uschnutí položíme okrem slabou lazuru na stěny.

Keř

Celý keř zepředu namalujeme gumigutou, kobaltem a sienou pálenou. necháme vrstvu schnout a připravíme si kobalt, kraplak a sienu pálenou a v dost silném tónu nanášíme stíny tak, že si hlídáme směr tahu.

Máme 3 druhy stínů a to široké plochy vepředu pod okapem, dveře, okna, užší stíny jsou na římsách a úzké stíny (linky)
na taškách.

Závěr malby

Odstíny stínů se mění dle přidání teplé nebo studené barvy. Žlutohnědý tón na věži je z tmavého okru a kraplaku.

Nakonec všem tahům na stěnách dáme tenkým a rychlým položením konečnou hloubku pouze tam, kde je třeba.
Pokud nedopatřením zamalujeme některá světla, pak je ostrým nožem (knejp, žiletka, skalpel) vyškrábeme.

A to je všechno

Malbu máte hotovou a pokud se vám povedla, jsem moc ráda. Pokud ne, tak jsem ještě radši, protože vím, že to zkusíte
znovu a tím se víc naučíte.

K málování si nezapomeňte stáhnot předlohu od pana profesora Jaroslava Kutmana z webu Babylonie.cz, který celý život zasvětil vedení a velmi úspěšnou výukou amatérských malířů.

Na závěr malé shrnutí

PS: Neváhejte nám vaše díla poslat ke korektuře. 7 Nejpovedenějších děl zveřejníme na našem facebooku a odměníme
15% slevou na náš víkendový, nebo čtvrtletní kurz akvarelové malby dle vašeho výběru.

Pozvánka na kurzy - Jak malovat akvarel

Lenka Husáriková, lektorka kurzů perspektivy pro začátečníky a dizajnéry
Majitelka Babylonie

Do ateliéru jsem se dostala tak, že jsem ho založila. Vystudova jsem SUPŠ sv. Anežky v Českém Krumlově. Začala jsem oboremrestaurátorství deskových maleb, ale ve třeťím ročníku nám obor ministerstvo zrušilo a byla z toho najednou užitá malba.

Čas na vlastní tvorbu si "kradu" o víkendech....Více o lektorovi

Nabídka doporučených kurzů

Namalovaná fialová květina s pár zelenými listy akvarelovou technikou malbou mokrým do mokrého
Čtvrtletní kurz
Čt: 14:00 - 16:00 hod
12 termínů/120 min.
Začátečníci
4 700 Kčnejsme plátci DPH
Olejem namalovaná prosluněná podzimní krajina s vysokou žlutočervenou trávou a vzrostlými brízami bez listí.
Čtvrtletní kurz
St: 14:00 - 16:00 hod
12 termínů/120 min.
Začátečníci
4 800 Kčnejsme plátci DPH
Studenti kaligrafické malby učící se kaligrafické tahy tuší na novinový papír
Workshop
So/Ne: 10:00 - 17:00 hod
6 hodin
Začátečníci
2 500 Kčnejsme plátci DPH

Podobné články

Namalované slunečnice akvarelovými barvami
12 minut čtení
Jako malá jsem vodové barvy používala pouze na základní škole a v LŠU (lidová škola umění, dnes ZUŠ). Nepamatuji si, že bychom je používali příliš často a akvarely už vůbec ne. Vlastně i na Anežce v Krumlově, jestli mě paměť neklame, jsme akvarel...
Ukázka kontrastu barev
8 minut čtení
V ateliéru si chvílemi připadám jak v chemické laboratoři, nebo jako čarodějka. Když si míchám média a laky, připravuji barvy z pigmentů a rozhoduji se, které tóny právě na vysněný obraz použiji. Je to ráj a já jsem v něm opravdu šťastná. Proč jsem...
Paul Cézanne
10 minut čtení
Občas mi chybí to přešlapování u stojanu, napětí v ruce, nervozita a hlavně odhodlání pustit se teď okamžitě do toho… Ne že bych na začátku všeho vždycky věděla, které barvy použít na to a tamto a co mi vznikne za barvu smícháním tamtěch barev nebo...

Napište komentář

Mějte přehled o tom, co se u nás právě děje

Jak mít nejnovější informace z ateliéru? Přihlaste se k jejich odběru.

Formulář byl odeslán, děkujeme.

Kurzy malování a kreslení

Náš ateliér

v Praze na Jiřáku

  • Přemyslovská 2346/11, Praha 3
  • Otevírací doba: Po-Pá od 9 do 19 hod
  • mapa

Možnosti platby

  • Hotově
  • Online
  • Převodem
  • Poukázky
  • Kartou