!Od září 2020 je ateliér v ulici Přemyslovská 11 ZAVŘENÝ! Výtvarné kurzy probíhají v ateliéru Řipská 25, Praha 3 u Jiřího z Poděbrad
12 možností jak namíchat tělovou, pleťovou barvu a oči

Jak je možné, že na základní škole se vesměs nikdo z nás nedozvěděl, jaké barvy máme použít pro pleťové a tělové tóny a oči. Natož, jak tzv. “pleťovku” máme namíchat. Pokud mě paměť neklame, tak tuto informaci nám neřekli ani v ZUŠ (dříve LŠU nebo-li liduška, lidovka). Zřejmě to bude tím, že každý malíř si pleťovku míchá sám, podle toho, co za barvy vidí, jak dopadá na tělo světlo a které barvy použil při malbě pozadí.
Vyřešte si problém s mícháním barvy kůže u různých typů lidí jednou pro vždy
Pro expresivní, nebo abstraktní malování si namíchejte takové barvy, které právě chcete. neohlížejte se doprava, doleva, nedejte ani na řeči od rodičů a modrou barvu na plátno vymáčkněte. V moderní malbě je to jen na vás a opravdu se nemusíte řídit žádnými pravidly. Tudíž, pokud chcete mít na obraze “šmoulu”, pak ho klidně namalujte zeleně. A pokud se teprve s malbou seznamujete a hledáte barvy, které si do začátku pořídit, mrkněte se na článek o tom, jak neskoupit všechny barvy, které vidíte.
Kdy uvidíte pravou barvu vaší kůže (lokální tón)?
Prý “pravou barvu svojí kůže" můžeme vidět pouze tehdy, pokud stojíme mezi domy ve střední Francii v létě a v pravé poledne tak, aby na nás nedopadlo přímé světlo. Pak natáhneme svojí paži a vidíme lokální tón naší kůže (někde jsem to slyšela).
A jelikož většina z nás právě sedí u kompu a nestojí v úzké uličce mezi domy a chce si namíchat tělovou nebo pleťovou barvu, pak nám nezbývá nic jiného, než se spolehnout na knihy nebo zkušené výtvarníky. A jak to s kombinacemi barev na paletách umělců bývá, každý má svojí sadu osvědčených barev. Jako já, stejně i vy dojdete časem k závěru, že vám stačí pár tubiček pro namíchání “tělovky”.
Je vhodná malba portrétu a aktu jako téma pro začátečníka?
Jelikož mám letitou praxi ve výuce v ateliéru, pak s čistým svědomím můžu říct, realisticky namalovat člověka i podle fotografie během jednodenního workshopu ne, není to vhodné téma pro absolutního začátečníka. Narazíte ne u malby jak byste předpokládali, ale u kresby proporcí lidského těla nebo samotného portrétu. Vůbec vás nechci vyděsit, to opravdu nemám v úmyslu, ale... chystáte se-li na víkendový kurz malby portrétu a neumíte kreslit, raději si vyberte kurz jiný.
Pokud však máte dostatek času a hlásíte se třeba na kurz půlroční, jste trpělivý a nenecháte se odradit a popadnete kuráž, pak se vám to s pomocí vyučujícího podaří. Bude to dřina, ale půjde to. A pak už si budete s pleťovými a tělovými barvami hrát a budete malovat jeden typ člověka za druhým. Úplně to vidím a jsem o tom i přesvědčená.
Neváhejte a jděte do toho!
V ateliéru jsme pro začátečníky sepsali 12 barevných kombinací pro malbu různých typů pleti bělocha, afričana, asiata i seveřana a očí. Ráda bych vás pobídla k tomu, abyste se po nějaké době rozhodli, najít si svojí škálu barev, aby vám sedla, k vašemu naturelu a výtvarnému cítění. Mějte pořád na paměti, že ze začátku nejde o umění, nýbrž o řemeslo a naučit se kombinovat barvy dokážete i vy. A co hlavně nezapomeňte, že barvu pleti rozhodně ovlivní barvy použité v pozadí.
Tabulky jsou rozčleněné do sloupců
- ukázka barvy
- název barvy i v angličtině
- vlastnost (lazurní - nekryje, stálost - jestli nemění svoje vlastnosti na slunci, dešti, větru - *** skvělé vlastnosti)
- název pigmentu ze kterého je barva vyrobená (každá firma pojmenovává barvy jinak, ale pigment zůstává stejný)
Jak malovat pleť 7 barvami
Ze začátku bych vám doporučila naučit se malovat oči, akt či portrét jakékoli pleti pouze sedmi barvami. Zkuste si je sami mezi sebou kombinovat, poznáte tak, že ze 7 barev namícháte dalších 100. Zkoušejte různé techniky od malby Alla prima po lazury, pozorujte, jak na sebe vzájemně barvy působí, co udělají, když je překryjete (sčítání a odčítání barev). Hrajte si. Jen tak se s barvami naučíte pracovat, pochopte, jak správně míchat barvy a dosáhnete úžasných výsledků.
Titanová běloba (Titanum White) | plně krycí a stálá barva *** | PW6, PW4 | |
Kadmium žluté střední (Cadmium Yellow Middle) | plně krycí a stálá barva *** | PY35 | |
Kadmium červené střední (Cadmium Red Middle) | plně krycí a stálá barva *** | PR108 | |
Ultramarin tmavý (Ultramarine Deep) | středně krycí, středně stálá barva** | PB29 | |
Okr světlý (Yellow Ochre Light) | středně krycí, stálá barva *** | PY43 | |
Čerň kostní (Ivory Black) | středně krycí, stálá barva *** | PBk9 | |
Kraplak (Madder Lake Deep) | lazurní, středně stálá barva** | PR83 |
Po nějakém čase, až budete vědět, co udělat se sedmi barvami a budete chtít, zkuste barevné rozpětí pleti člověka rozšířit od dalších 14 barev.
Jak malovat pleť 14 barvami
Siena pálená (Burnt Sienna) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Umbra pálená (Burnt Umber) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Kadmium oranžové tmavé (Cadmium Orange Deep) | plně krycí, stálá barva *** | PO20 | |
Kadmium červené světlé (Cadmium Red Light) | plně krycí, stálá barva *** | PO20 | |
Kadmium žluté světlé (Cadmium Yellow Light) | plně krycí, stálá barva *** | PY35 | |
Coelinova modř (Cerulean Blue) | plně krycí, stálá barva *** | PB35 | |
Chromoxid tupý (Oxide of Chrome Opaque) | plně krycí, stálá barva *** | PG17 | |
Kobalt tmavý> (Cobalt Blue Deep) | středně krycí, stálá barva *** | PB28 | |
Neapolská žluť světlá (Naples Yellow Light) | středně krycí, stálá barva *** | PW4, PY3, PY42 | |
Magenta Cardinal (Magenta Cardinal) | pololazurní, středně stálá barva ** | PV19 | |
Siena přírodní (Raw Sienna) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Umbra přírodní (Raw Umber) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Chromoxid ohnivý (Viridian) | středně krycí, stálá barva *** | PG18 | |
Puzzuola (Pozzuoli Earth) | plně krycí, stálá barva *** | PR101 |
Seznam 21 barev ze kterých dokážete namalovat jakýkoli typ barvy pleti už máte. Teď už zbývá, abyste se pustili do tvorby a do svého dalšího rozvoje, coby plnohodnotného malíře aktů a portrétů.
Běloch teplých tónů
Titanová běloba (Titanum White) | plně krycí a stálá barva *** | PW6, PW4 | |
Okr světlý (Yellow Ochre Light) | středně krycí, stálá barva *** | PY43 | |
Kadmium červené světlé (Cadmium Red Light) | plně krycí, stálá barva *** | PO20 | |
Neapolská žluť světlá (Naples Yellow Light) | středně krycí, stálá barva *** | PW4, PY3, PY42 | |
Siena pálená (Burnt Sienna) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 |
Běloch studených tónů
Titanová běloba (Titanum White) | plně krycí a stálá barva *** | PW6, PW4 | |
Neapolská žluť světlá (Naples Yellow Light) | středně krycí, stálá barva *** | PW4, PY3, PY42 | |
Umbra pálená (Burnt Umber) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Kobalt tmavý (Cobalt Blue Deep) | středně krycí, stálá barva *** | PB28 | |
Chromoxid ohnivý (Viridian) | středně krycí, stálá barva *** | PG18 | |
Čerň kostní (Ivory Black) | středně krycí, stálá barva *** | PBk9 | |
Magenta Cardinal (Magenta Cardinal) | pololazurní, středně stálá barva ** | PV19 |
Běloch s tóny do červena
Titanová běloba (Titanum White) | plně krycí a stálá barva *** | PW6, PW4 | |
Okr světlý (Yellow Ochre Light) | středně krycí, stálá barva *** | PY43 | |
Siena pálená (Burnt Sienna) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Chromoxid tupý (Oxide of Chrome Opaque) | plně krycí, stálá barva *** | PG17 | |
Kadmium červené světlé (Cadmium Red Light) | plně krycí, stálá barva *** | PO20 | |
Kadmium červené střední (Cadmium Red Middle) | plně krycí a stálá barva *** | PR108 | |
Kraplak (Madder Lake Deep) | lazurní, středně stálá barva** | PR83 | |
Umbra pálená (Burnt Umber) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Kobalt tmavý (Cobalt Blue Deep) | středně krycí, stálá barva *** | PB28 |
Tabulky jsou rozčleněné do sloupců
- ukázka barvy
- název barvy i v angličtině
- vlastnost (lazurní - nekryje, stálost - jestli nemění svoje vlastnosti na slunci, dešti, větru - *** skvělé vlastnosti)
- název pigmentu ze kterého je barva vyrobená (každá firma pojmenovává barvy jinak, ale pigment zůstává stejný)
Olivová pleť
Titanová běloba (Titanum White) | plně krycí a stálá barva *** | PW6, PW4 | |
Okr světlý (Yellow Ochre Light) | středně krycí, stálá barva *** | PY43 | |
Siena pálená (Burnt Sienna) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Chromoxid tupý (Oxide of Chrome Opaque) | plně krycí, stálá barva *** | PG17 | |
Kadmium červené světlé (Cadmium Red Light) | plně krycí, stálá barva *** | PO20 | |
Kadmium červené střední (Cadmium Red Middle) | plně krycí a stálá barva *** | PR108 | |
Kraplak (Madder Lake Deep) | lazurní, středně stálá barva** | PR83 | |
Umbra pálená (Burnt Umber) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Kobalt tmavý (Cobalt Blue Deep) | středně krycí, stálá barva *** | PB28 |
Latino pleť do hněda
Titanová běloba (Titanum White) | plně krycí a stálá barva *** | PW6, PW4 | |
Siena pálená (Burnt Sienna) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Kraplak (Madder Lake Deep) | lazurní, středně stálá barva** | PR83 | |
Umbra pálená (Burnt Umber) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Siena přírodní (Raw Sienna) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Kadmium oranžové tmavé (Cadmium Orange Deep) | plně krycí, stálá barva *** | PO20 | |
Neapolská žluť světlá (Naples Yellow Light) | středně krycí, stálá barva *** | PW4, PY3, PY42 | |
Ultramarin tmavý (Ultramarine Deep) | středně krycí, středně stálá barva** | PB29 | |
Kadmium žluté střední (Cadmium Yellow Middle) | plně krycí a stálá barva *** | PY35 |
Barvy černošských teplých tónů pleti
Titanová běloba (Titanum White) | plně krycí a stálá barva *** | PW6, PW4 | |
Umbra pálená (Burnt Umber) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Siena pálená (Burnt Sienna) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Kadmium oranžové tmavé (Cadmium Orange Deep) | plně krycí, stálá barva *** | PO20 | |
Okr světlý (Yellow Ochre Light) | středně krycí, stálá barva *** | PY43 | |
Kraplak (Madder Lake Deep) | lazurní, středně stálá barva** | PR83 | |
Ultramarin tmavý (Ultramarine Deep) | středně krycí, středně stálá barva** | PB29 | |
Čerň kostní (Ivory Black) | středně krycí, stálá barva *** | PBk9 | |
Kadmium červené střední (Cadmium Red Middle) | plně krycí a stálá barva *** | PR108 |
Barvy černošských studených tónů pleti
Titanová běloba (Titanum White) | plně krycí a stálá barva *** | PW6, PW4 | |
Umbra pálená (Burnt Umber) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Siena pálená (Burnt Sienna) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Kadmium oranžové tmavé (Cadmium Orange Deep) | plně krycí, stálá barva *** | PO20 | |
Kraplak (Madder Lake Deep) | lazurní, středně stálá barva** | PR83 | |
Čerň kostní (Ivory Black) | středně krycí, stálá barva *** | PBk9 | |
Puzzuola (Pozzuoli Earth) | plně krycí, stálá barva *** | PR101 | |
Chromoxid ohnivý (Viridian) | středně krycí, stálá barva *** | PG18 | |
Kobalt tmavý (Cobalt Blue Deep) | středně krycí, stálá barva *** | PB28 | |
Siena přírodní (Raw Sienna) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 |
Tabulky jsou rozčleněné do sloupců
- ukázka barvy
- název barvy i v angličtině
- vlastnost (lazurní - nekryje, stálost - jestli nemění svoje vlastnosti na slunci, dešti, větru - *** skvělé vlastnosti)
- název pigmentu ze kterého je barva vyrobená (každá firma pojmenovává barvy jinak, ale pigment zůstává stejný)
A jdeme na malbu různých typů očí. nebudete žádné další tuby přikupovat, pořád si vystačíme se základní sadou 21 barev.
I oči se malují různými barvami
Hnědé oči - světlé i tmavohnědé
Titanová běloba (Titanum White) | plně krycí a stálá barva *** | PW6, PW4 | |
Umbra pálená (Burnt Umber) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Siena pálená (Burnt Sienna) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Siena přírodní (Raw Sienna) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Kadmium oranžové tmavé (Cadmium Orange Deep) | plně krycí, stálá barva *** | PO20 | |
Ultramarin tmavý (Ultramarine Deep) | středně krycí, středně stálá barva** | PB29 | |
Okr světlý (Yellow Ochre Light) | středně krycí, stálá barva *** | PY43 | |
Kadmium červené světlé (Cadmium Red Light) | plně krycí, stálá barva *** | PO20 |
Modré oči - světlé i tmavomodré
Titanová běloba (Titanum White) | plně krycí a stálá barva *** | PW6, PW4 | |
Ultramarin tmavý (Ultramarine Deep) | středně krycí, středně stálá barva** | PB29 | |
Kadmium červené světlé (Cadmium Red Light) | plně krycí, stálá barva *** | PO20 | |
Čerň kostní (Ivory Black) | středně krycí, stálá barva *** | PBk9 | |
Coelinova modř (Cerulean Blue) | plně krycí, stálá barva *** | PB35 | |
Neapolská žluť světlá (Naples Yellow Light) | středně krycí, stálá barva *** | PW4, PY3, PY42 |
Zelené oči - světlé i tmavozelené
Titanová běloba (Titanum White) | plně krycí a stálá barva *** | PW6, PW4 | |
Siena přírodní (Raw Sienna) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Coelinova modř (Cerulean Blue) | plně krycí, stálá barva *** | PB35 | |
Neapolská žluť světlá (Naples Yellow Light) | středně krycí, stálá barva *** | PW4, PY3, PY42 | |
Umbra pálená (Burnt Umber) | středně krycí, stálá barva *** | PBr7 | |
Kadmium žluté světlé (Cadmium Yellow Light) | plně krycí, stálá barva *** | PY35 |
Šedé oči - světlé i tmavošedé
Titanová běloba (Titanum White) | plně krycí a stálá barva *** | PW6, PW4 | |
Kadmium oranžové tmavé (Cadmium Orange Deep) | plně krycí, stálá barva *** | PO20 | |
Kadmium červené světlé (Cadmium Red Light) | plně krycí, stálá barva *** | PO20 | |
Neapolská žluť světlá (Naples Yellow Light) | středně krycí, stálá barva *** | PW4, PY3, PY42 | |
Chromoxid ohnivý (Viridian) | středně krycí, stálá barva *** | PG18 |
A na závěr shrnutí
Ráda bych vám doporučila pár věci, neberte to však jako nutnost
- naučte se základům kresby
- experimentujte a hrajte si
- později si najděte svojí škálu barev
- zapisujte si vše, co s barvami děláte
A pokud přeci jen nemáte odvahu se pustit do práce sami, neváhejte a naučte se u nás v kurzu míchat barvy s dalšími začátečníky.
Zveřejněný seznam barev je názor jedné z lektorek našeho ateliéru a já se s ním ztotožňuji a souhlasím. Každý výtvarník má svojí oblíbenou sestavu barev a může být zcela odlišná od našeho doporučení. Neexistuje žádný oficiální seznam doporučených barev, ani v knihách, ani na internetu. Barev a jejich odstínů je na světě cca 3500. Myslím, že jsme vám ušetřili práci :)

Do ateliéru jsem se dostala tak, že jsem ho založila. Vystudova jsem SUPŠ sv. Anežky v Českém Krumlově. Začala jsem oboremrestaurátorství deskových maleb, ale ve třeťím ročníku nám obor ministerstvo zrušilo a byla z toho najednou užitá malba.
Čas na vlastní tvorbu si "kradu" o víkendech....Více o lektorovi
Napište komentář