19 tipů, které nám pomůžou při kresbě portrétu dle modelu

Portrétní studie od Leonarda da Vinci
5 minut čtení

Nikdy nezapomenu, jak jsem vcházela v Českém Krumlově do Anežky (SUPŠ sv. Anežky) s odhodláním, že ty proklaté talentovky udělám a že mě na školu přijmou. Vzpomínám, jak jsem stála u stojanu s tím, že mám nakreslit portrét tužkou podle modelu. Klepala jsem se tak, že mi padaly tužky ze stojanu. Byla jsem úplně mimo. Vlastně si pamatuji jen útržky.
Jak stojím 
u modelu se špejlí v ruce i s dalšími X “nepřáteli” a snažím si vzít míru na skutečnou velikost. Opravdu se divím, že jsme tomu chudákovi nevypíchli oko. Naštěstí jsme to přežili všichni… a já byla přijata. Brali 6 lidí ze 75 zájemců a já byla 4 :)

Vždycky se portrétovalo a portrétovat bude. Realistické kresbě a malbě portrétu podle skutečnosti se začátečníci snaží vyhnout velkým obloukem i přesto, že je tato umělecká disciplína tak láká. Nedivím se. Chápu, že jdou raději malovat krajinky. Krajinomalba je totiž mnohem snadněji uchopitelná.

Přesto i já sama začátečníky nabádám, povzbuzuji a snažím se je vyprovokovat k odhodlání “jít to přeci jen zkusit”. Věřím,
že když v sobě začátečník probudí kuráž, pak ke kresbě portrétu a figuře přilne natolik, že se bude s radostí vrhat nejen
do kreslení, ale i do samotného studia anatomie a výrazu.

Co je určitě třeba říci hned na začátku je to, že bez studia kresby portrétní malbu začátečník jen těžko svede. Štětec i ruka
si budou dělat co chtějí. Proto doporučuji všem začínajícím portrétistům:

  • Naučme se základům kresby nebo se kresbu hlavy učme od jednoduché linky, skicování a pozorování. Pak se ale
    do takového studia vrhněme s radostí. Měli bychom se zbavit studu a neočekávat, že po 7 pokusech se nám podaří portrét nakreslit. Nebuďme ze sebe zklamaní a už vůbec na sebe nebuďme přísní. Jednou to určitě přijde. Kresbu trénujme a dočkáme se.
  • Hlavu kresleme ze strany či z profilu, později přidejme kresbu ze tříčtvrtečního profilu a nakonec z průčelí tzn. “en face”
    (čti ánfás). A to vše v životní velikosti.

3 způsoby jak zjistit životní velikost

Známe 3 možné způsoby, jak zjistíme skutečnou velikost portrétu, aniž bychom vzali do ruky metr.

  • Vezmeme špejli a půjdeme k modelu. Špejlí si odměříme velikost od kořene po špičku nosu (je to ⅓ obličeje).
  • Opět musíme špejlí k modelu a tentokrát vezmeme délku od špičky brady po vlasovou rovinu (3/3 obličeje).

Rozdíl mezi oběma postupy je značný. Přesto jsou správné a my tak dostaneme skutečnou reálnou velikost modelu,
který chceme kreslit.

A teď ještě třetí způsob, který není až tak obvyklý, přesto je nejjednodušší a my nemusíme mávat před modelem špejlí.

  • Stoupneme si od modelu tak daleko, že při natažené ruce pokryjeme dlaní a nataženými prsty celý obličej.
    Protože dlaň + natažené prsty se velikostí = velikosti vašeho obličeje. Opravdu, zkuste si to :) 

Odměřené délky, které jsme získali ze skutečného portrétu, pak používáme k tzv. “vizování” celého obličeje, hlavy,
krku a ramen.

Portrét muže od Albrechta Dürera
Portrét ženy od Leonarda Da Vinci

Jak postupovat při samotné kresbě

Postupujme od jednodušší k těžší technice např. uhel, tužka, fix, tuš i jiné monohromní výtvarné techniky až po barevnou kresbu a malbu. Ano, nebudu vám lhát, je to běh na delší trať, ale stojí za to.

Nejdříve nakresleme přírodním uhlem kontury hlavy (tzn. v lince) lehkými čarami a pak teprve jednotlivé části obličeje. Neustále musíme

  • porovnávat a srovnávat detaily k celku
  • celek k detailu
  • detaily mezi sebou

Uhel si brusme na smirkovém papíře, linie se nám tak budou lépe kreslit.

Kresba z en face a tříčtvrtečního pohledu

Pracujme od detailu k celkovému výrazu. Načrtneme levé oko, pak obrys nosu a lehce nahodíme druhé oko. A tak si seskládáme všechny části obličeje. Virtuózem se staneme, pokud dokážeme lidskou hlavu nakreslit v lince tak, že má portrét správné proporce a je umístěn správně ve formátu.

Znovu si prohlédneme obličej, který jsme nakreslili. Kousek po kousku srovnáváme a snažíme se vnímat celek a vštěpit si ho do paměti. Říká se tomu naučit se “vidět”. Jo a nezapomeneme samozřejmě nasadit krk a ramena ke správnému sklonu hlavy.

V Maastrichtu na výtvarném veletrhu TEFAF jsem měla možnost si prohlédnout portrét matky Andyho Warhola, který ho nakreslil tužkou v lince v jednom tahu. Byl dokonalý, měl výraz, měl v sobě symboliku a byl perfektně technicky zvládnutý.

Neznamená to však, že kresba od celku k detailu by byla špatná. Právě naopak. Většina výtvarníků takto postupuje. I tady však platí pravidlo neustálého kontrolování, pozorování a porovnávání všeho mezi sebou.

Zapojme do práce i naši představivost. Čím častěji budeme kreslení portrétu trénovat, tím víc se nám podaří portrét na napnutém nepokresleném papíře vidět. Prostě si ho jednodušeji vybavíme.

Od lineární kresby postupně přejdeme ke kresbě valérové, plošné a modelujme portrét vždy po objemu..

19 minut tréninku denně bohatě stačí

Pak nám totiž naše snažení přinese ovoce. Je jedno, jestli se chceme stát portrétistou nebo se učit kreslit portrét jen tak. Není v tom rozdílu. Trénovat musíme tak i tak a to nejméně 19 minut denně. A já vám garantuji, že za měsíc se vám portrét v lince bude kreslit daleko snáz než na úplném začátku. Začne mít výraz a podobu, linie bude živá, ne utahaná a méně přerušovaná. O gumování ani nemluvím. Kresbu portrétu trénujme kdekoli, na cokoli a čímkoli.

Hlava ženy od Hanse Holbeina mladšího
Portrét Lady Mary Guildfordové od hanse Holbeina ml.

Tipy, které by se vám při kreslení mohly hodit

  1. Panenky tužkou nenakreslíme, jsou černé a jak už víme, černou barvu tužkou nesvedeme, proto použijeme raději
    umělý uhel.
  2. Vizování provádíme z jednoho místa a vždy s nataženou rukou.
  3. Perspektivu portrétu můžeme trénovat na obyčejném slepičím vejci. Má totiž stejný tvar jako lidský obličej.
  4. Do tváře nevkreslujme každý detail. Vybírejme. A spíš než na detail se obraťte k celkovému výrazu tváře.
    Ponechme kresbě kus “svobody”.
  5. Trénujme i samostatné části obličeje jako oči, uši, nos a rty či vlasy.
  6. Trénovat portrét můžeme i na sádrovém modelu. (až několik tisíc korun za model)
  7. Nevykreslujme každý vlas zvlášť, vlasy se kreslí v mase.
  8. Snažme se vystihnout čím je model charakteristický a to klidně až po několika pokusech.
  9. Oslovujte zajímavé modely, klidně i bezdomovce. Na hezkých tvářičkách se toho moc nenaučíme.
  10. Portrétovat miminko je nadlidský úkol. Nejenže se vrtí, ale nemá v obličeji vepsáno nic, čeho bychom se mohli chytit.
  11. Vyhněme se učení portrétu z fotografie. Je plochá a my potřebujeme vnímat portrét v prostoru. Je to zcela jiná umělecká disciplína a při studiu se dodržují jiná pravidla.
  12. Při stínování lesků v obličeji používejte bílou křídu a to s rozmyslem, v tenké vrstvě a jen pokud je to nezbytně nutné.
  13. U portrétování starých lidí používejme spíš linku než plošnou modelaci. Portrét tak bude velmi zajímavý a bude se dát
    na co koukat. Ale opět kresleme pouze charakteristické rýhy a s vráskami to nepřehánějme. I když portrétujeme starého člověka, může dojít k “zahlcení” kresby.
  14. Při kresbě mladých lidí vrásky nekresleme, většinou tak z nich vyjdou lidé staří.
  15. Portrétováním spíš popisujeme. Představme si, že nám stojí někdo za zády, nakukuje přes rameno a my mu kreslením vysvětlujeme, co je na modelu zajímavého. To na papíře zdůrazníme. Říká se tomu popisná kresba.
  16. Pokryjme celý papír uhlem a plastickou gumou vytírejme místa, kde bychom použili linku nebo naopak plochu.
    (positiv a negativ). Vznikne tak úžasný a neobvyklý portrét. Místo uhlu můžeme použít i suchý pastel nebo křídu.
  17. Pozadí u monochromní kresby moc nedělejme a pokud přeci, pak ho jen lehce zatónujme nebo naopak u velmi světlých míst začerněme. Pozadí nesmí rušit, jen kresbu podpořit či doplnit.
  18. Každý model má právo na mzdu. Odměna je nižší než za model aktu. Já platím 80-100 korun na hodinu.
  19. Kolik hodin trvá portrétování je individuální a záleží na nás, co vlastně chceme vyjádřit. Pokud možno, pracujeme
    na studijní kresbě v kuse tak 4-5 hod. Pak už budeme my i model unavení. Pokud kresbu nestihneme dokončit, musíme
    při dalším sezení model posadit stejně jako minule. Dobré je modelu při první schůzce na zemi obtáhnout rozpoložení plosek nohou.

Na závěr malé shrnutí

  • Začátečníci, vrhněte se do portrétování rovnýma nohama
  • Pokud neumíme portrét nakreslit, nemalujme ho
  • Začněme kresbou z profilu a v lince
  • Portrétujme v životní velikosti
  • Kresleme od detailu k celku a naopak
  • Pozorujme, porovnávejme a srovnávejme
  • Zapojme představivost
  • Denně stačí trénovat 19 minut a za měsíc se dostaví první výsledky
  • Inspiraci hledejme i v historii: Leonardo da Vinci, Hans Holbein ml., Albrecht Dürer, Jean Auguste Dominique Ingres, atd. 

A pokud nemáte odvahu začít se studiem sami, přijďte mezi nás. Moc rádi vám v začátcích pomůžeme a to třeba na některém víkendovém nebo půlročním kurzu figurální kresby, kde se můžeme věnovat pouze portrétům.

Vytíraná kresba gumou od našich studentů
Lenka Husáriková, lektorka kurzů perspektivy pro začátečníky a dizajnéry
Majitelka Babylonie

Do ateliéru jsem se dostala tak, že jsem ho založila. Vystudova jsem SUPŠ sv. Anežky v Českém Krumlově. Začala jsem oboremrestaurátorství deskových maleb, ale ve třeťím ročníku nám obor ministerstvo zrušilo a byla z toho najednou užitá malba.

Čas na vlastní tvorbu si "kradu" o víkendech....Více o lektorovi

Nabídka doporučených kurzů

Kresba přírodním uhlem sedícího aktu ženy s nohou přes nohu
Čtvrtletní kurz
Po: 18:00 - 20:00 hod
120 min. týdně
Začátečníci, mírně pokročilí
5 280 Kčnejsme plátci DPH
Kurzy kresby a malby pro veřejnost, Praha 3
Měsíční kurz
Po: 18:00 - 20:00 hod.
120 min. týdně
Začátečníci, mírně pokročilí
1 400 Kčnejsme plátci DPH
Kresba džbánu v zátiší uhlem
Pololetní kurz
Út: 16:00 - 18:00 hod
120 min. týdně
Začátečníci
6 500 Kčnejsme plátci DPH

Podobné články

Ukázka kontrastu barev
8 minut čtení
V ateliéru si chvílemi připadám jak v chemické laboratoři, nebo jako čarodějka. Když si míchám média a laky, připravuji barvy z pigmentů a rozhoduji se, které tóny právě na vysněný obraz použiji. Je to ráj a já jsem v něm opravdu šťastná. Proč jsem...
Henri Matisse, malíř u práce ve svém ateliéru
12 minut čtení
Techniku kresby přírodním uhlem jedni milují a druzí zatracují. Přitom to je kreslicí materiál, se kterým se úžasně ušpiníte a v kresbě schováte drobné chyby. Když jsem s ním poprvé kreslila, tak jsem ho samozřejmě i ochutnala. A proč ne, když je to...
Paul Cézanne
10 minut čtení
Občas mi chybí to přešlapování u stojanu, napětí v ruce, nervozita a hlavně odhodlání pustit se teď okamžitě do toho… Ne že bych na začátku všeho vždycky věděla, které barvy použít na to a tamto a co mi vznikne za barvu smícháním tamtěch barev nebo...

Napište komentář

Mějte přehled o tom, co se u nás právě děje

Jak mít nejnovější informace z ateliéru? Přihlaste se k jejich odběru.

Formulář byl odeslán, děkujeme.

Kurzy malování a kreslení

Náš ateliér

v Praze na Jiřáku

  • Přemyslovská 2346/11, Praha 3
  • Otevírací doba: Po-Pá od 9 do 19 hod
  • mapa

Možnosti platby

  • Hotově
  • Online
  • Převodem
  • Poukázky
  • Kartou