21 důvodů, proč si akvarel zamilujete i vy

Namalované slunečnice akvarelovými barvami
12 minut čtení

Jako malá jsem vodové barvy používala pouze na základní škole a v LŠU (lidová škola umění, dnes ZUŠ). Nepamatuji si, že bychom je používali příliš často a akvarely už vůbec ne. Vlastně i na Anežce v Krumlově, jestli mě paměť neklame, jsme akvarel také moc nepoužívali. Co vím jistě je to, že se moje akvarelky někomu tak líbily, že si je i se štětcem půjčil a už nevrátil. Stejně jsem raději používala z akvarelu udělané kvašové barvy. Akvarel se mi prostě celkem vyhýbal :D

Když jsem jela na ryby, dovolenou či výlet, měla jsem napěchovaný batoh různými pomůckami. Ve finále mi ale stačil fix, který jsem rozmazala vodou, grafitová akvarelová tužka a akvarelky. Akvarelové pastelky používám sporadicky spíše jako pastelky a málokdy je rozmažu vodou.

Ale jak šel čas, do akvarelu jsem se postupně zamilovala. Teď vozím jen akvarel a tužku a jsem šťastná. Batoh je lehčí a i kresby jsou takové jiné, vzdušnější, čistší.

Akvarel je těžká technika. Vyžaduje celoživotní vzdělávání a nebudu vám lhát, když řeknu, že ji nikdy neovládneme tak, jak bychom potřebovali. Vždycky nás kapky a kaňky přivedou na pokraj šílenství. Přesto dejme akvarelu šanci. A to všichni. Jde o nádhernou techniku, dá se s ní skicovat, malovat i kreslit. Je rychlá a že se rozpíjí, je jen a jen dobře.

Co je to akvarel?

Akvarel je malířská a kreslířská výtvarná technika, jejímž pojidlem je nejlépe destilovaná voda. Název akvarel pochází z latinského slova aqua (voda). Akvarel se řadí mezi nejrozšířenější, ale zato nejtěžší techniky malby. S trochou cviku ho ale po čase zvládne i začátečník.

Akvarel je malba založená na lazurních vrstvách, které malujeme vodovými barvami. U profesionálů se v současnosti s vrstvenou technikou moc nesetkáme.

Malba akvarelem byla známá již v Egyptě, kdy umělci barvami rozpustnými ve vodě ilustrovali na papyrus Knihy Mrtvých. Malbu akvarelem používali i pro zdobení sarkofágů.

Ve středověku umělci malovali akvarelovými barvami iluminace rukopisů (výzdoba, ilustrace). Pomalovávali jím i dřevořezy a dřevoryty. Mezi nejznámější umělce, kteří akvarelem malovali byli např.

  • Albrecht Dürer
  • Lucas Cranach
  • Peter Rubens
  • Josef Mánes
  • Mikoláš Aleš
  • František Kupka
  • Luděk Marold
  • Jožo Úprka
  • Max Švabinský,...

Akvarelem malovali i Číňané, Japonci, Holanďané, Francouzi, Rakušané a v Anglii vznikla na tamní Akademii i samostatná škola akvarelistů, kterým můžeme děkovat za velmi vysokou technologickou úroveň akvarelu.

Malbou akvarelem se mimo jiné zdobily vějíře, látky, slonovina, rolovací obrazy atd. Malovalo se na papyrus, zvířecí kůže, akvarelové papíry, pergamen (pro vzácné listiny), hedvábí a plátno (nejdřív hedvábí natřeme ušlehaným vaječným bílkem), slonovou kost, sádru, mramor (nejdřív natřeme volskou žlučí aby se barva nesrazila).

Pohled na kostel ve městě Olszanica, malba vodovými barvami
Vodovkami namalovaná žirafa - akvarelová technika mokrým do suchého

O trvanlivosti, kráse a výhodách malování akvarelovými barvami

Současné malování akvarelovými barvami se úplně liší od malby historické. Barva už neleží jenom na papíru, ale stala se díky vsáknutí do pórů akvarelového papíru jeho skutečnou součástí. Je to také jedna z příčin, proč musíme akvarelové papíry na desku napínat za mokra.

Výhody malby akvarelem

Co se týče otázky trvanlivosti akvarelové malby, pak můžeme být úplně v klidu, protože akvarel patří mezi nejstálejší malířské techniky. Akvarelové barvy, pokud neobsahují anilin, jsou stejně stálé jako barvy olejové.

Pokud však malbu vystavíme vlhkosti, o dílo se časem můžeme připravit. Ani akvarelu ani olejomalbě zhoubná vlhkost nesluší. Proto hotový akvarel chráníme sklem.

Velké kouzlo akvarelu vězí v jeho vzdušnosti a svítivosti, které lze barvami docílit. Pokud bychom chtěli srovnat tyto dvě vlastnosti v akvarelu a olejomalbě, pak olejomalba nemá vedle akvarelu šanci zvítězit. Na svítivosti má také podíl bílý akvarelový papír prosvítající lazurními vrstvami vodové barvy.

Pokud hotový akvarelový obraz vypadá silně špinavě, pak to není vinou materiálu, nýbrž špatně zvolenou akvarelovou technikou. Příčinu hledejme zejména v častém přemalovávání a v nezkušenosti začátečníka.

Další výhodou malování akvarelem je bezesporu rychlost, kterou můžeme pracovat. Kdykoli můžeme práci ukončit a později se k ní velmi rychle vrátit, aniž by konečný výsledek nějak trpěl. Akvarel se vejde do malé příruční taštičky, tudíž je bezvadný pro cestu kamkoli i na dovolenou.

V čem je akvarel oproti olejomalbě pozadu?

Téměř na každém obraze můžeme vidět rozvržení tématu v tzv. 3 plánech - pozadí, střed a popředí. Z těchto třech prvků budujeme

  • prostor a
  • hloubku obrazu

Akvarelem můžeme velmi krásně namalovat

  • vzdušné pozadí,
  • taky střed obrazu,

ale v popředí akvarel nedosahuje tolik síly jako olejomalba. Díky pastóznímu nanášení olejových barev lze totiž docílit působivosti a dramatu.

Také v hloubce tónů u stínů vyhrává na celé čáře olejomalba před akvarelem.

Techniku akvarelové malby lze dělit na dva způsoby a to

  1. Přemalování - slabým podmalováním připravíme půdu pro definitivní akvarelovou malbu (technika vhodná pro začátečníky)
  2. Alla prima - správný tón i odstín položíme v jedné vrstvě jediným dotekem štětce (mistrovská technika akvarelové malby a není vhodná pro začínající akvarelisty)

Kde a v jaké formě akvarelové barvy pořídíme?

Zcela jistě všichni chápeme, že v papírnictví moc kvalitní barvy nekoupíme. Klidně si i pro začátek pořiďme dražší anilínové nebo vodové barvy (lze je použít i na techniku kvaše). Posléze je dobré poohlédnout se po kvalitních akvarelových barvách. Já mám nejraději akvarelové barvy od české firmy Umton (kvalitní a levnější). Ráda ale sáhnu i po ruských barvách (dobrá kvalita i dobrá cena), nebo si akvarely můžeme koupit od firem Winsor and Newton, Schmincke, Lefranc, atd. - jsou opravdu drahé

Nejčastější forma, ve které můžeme barvy koupit, jsou vaničky (polotvrdé barvy) buď samostatné, nebo v barevných sadách. Neprávem opomíjené jsou barvy v tubách (tekuté) a lisované knoflíky (tvrdé barvy). Kterou formu si zvolíme je jen a pouze na nás samotných. Já mám nejraději barvy ve vaničkách, tuby také opomíjím...A ano, stydím se :)

Pozvánka na kurzy akvarelové malby pro začátečníky i pokročilé

Ze kterých barev si seskládáme paletu barev?

Mezi nejkrásnější barvy a zcela lazurní (transparentní) patří Kraplak (barva krve) a Pruská barva (tmavě modrá). Jde převážně o tzv. stálé barvy, které nemění na slunci a ve tmě barvu, a proto jsou do akvarelové malby více než vhodné:

  Zinková běloba   okrové barvy
  Marsova žlutá    Indická žlutá
  Kadmium červené   Kadmium žluté
  sieny   Kraplak
  železité červené barvy   Umbra přírodní
  všechny ultramaríny   všechny kobalty
  Coelinova modrá   Chromoxid tupý
  Chromoxid ohnivý   Zem zelená
  Pařížská modrá   Pruská modrá
  Slonová černá   Oxidní čerň

 

Pak jsou sice nestálé, přesto vhodné akvarelové barvy

  • Karmín, Neapolská žlutá, modrá Indigo a mořenový lak tzn. Alizarín, Kasselská hnědá

Akvarelové barvy se předem opravdu nemáčí. Nedělejme to. Barvy pak po uschnutí ztvrdnou a lámají se. Dávejme si pozor na barvy, které se mezi sebou nesnášejí. Mrkněte se, které tóny a pigmenty spolu raději nemíchat.

Jaké akvarelové papíry máme zvolit?

Důležité je vědět, že materiál nehraje v žádné jiné technice tak důležitou roli, jako v akvarelu. Špatný papír nejenže práci ztěžuje, ale ohrožuje také trvanlivost hotového díla. Proto vězte, že výběr papíru je fakt důležitý. Kvalitní akvarelové papíry mají být vyrobené z bělených lněných vláken, bavlny bílé nebo malinko zažloutlé barvy - teplá bílá barva. Vyhněte se studené bílé barvě - malinko namodralé.

Kvalitní papír obsahuje plnidla kaolín nebo sádru. Běžné studentské papíry se vyrábějí pouze z dřevěné buničiny a pro akvarel nejsou vhodné. Bělosti se docílí uměle přidáním chemikálií nebo barev.

Papír NEsmí

  • moc nabobtnávat - pak se slévají barvy a to nechceme
  • obsahovat kyseliny ani alkálie
  • až moc sát vodu mít proti světlu skvrny ani shluky buničiny
  • být umaštěný - barva pak nebude držet
  • být srolovaný, protože v něm rozpraská klih, kterým je papír naklížený
  • být NIKDY uhlazovaný za mokra

Výběr papíru = co chceme malovat

  • Na veliké a hrubé předměty si vybereme papír drsný s velkým zrnem Musíme počítat s tím, že na hrubém papíru nedocílíme štětcem ostře ohraničené okraje a v prohlubních se zachytí hodně barvy.
  • Na drobné věci papír hladký s jemným zrnem U hladkého papíru zase nedocílíme stejnoměrného položení barvy a barva se na hladký povrch špatně chytá.

V obchodě se setkáte se 3 druhy papíru

  1. hladký
  2. polozrnitý
  3. hrubozrnný zvaný torchon
Malba města akvarelovými barvami - výtvarná technika mokrým do mokrého

Hladký akvarelový papír

Používá se nejméně, protože na něm nedosáhneme efektu tak brilantního a silného jako na zrnitém papíře.

Hodí se pro malbu miniatur, portrétu. Je vhodný také pro akvarelovou kresbu a kresbu akvarelovými pastelkami, na které ovšem nemůžeme tlačit. Hladký papír se rád “žmolkuje”, proto ho používejme pouze na malbu Alla prima + dokreslování za sucha.

Polozrnitý papír

Používá se nejčastěji a někdy nezáleží, na které straně pracujeme. Většinou si práci na správné straně musíme hlídat. Dost často poznáme tu “pravou” díky přečtení vodotisku proti světlu. A když máme štěstí, tak jedna strana bude zrnitější, ta nese otisk podložky a druhá strana hladší.

Pro akvarelování mokrým do mokrého si vybereme silnější papír (víc gramážový), protože tenký papír se navlhčením může bortit.

Hrubý papír

Nepoužívá se tak často a je vhodný např. na malbu zvířat nebo malbu zátiší s citrusy, atd.

Nejlepší akvarelové papíry se vyrábějí v Anglii značky Whatman a v Japonsku tzv. Japan, který se vyrábí z lýka moruše. Další kvalitní papír je italské značky Fabriano.

Papír napínáme vždycky za mokra!

Je vcelku jedno, jestli chceme malovat technikou mokrým do mokrého nebo mokrým do suchého. K napínání papíru vždycky dochází za mokra.

Papír necháme 2-5 minut nabobtnat. Poté ho přiložíme na tvrdou desku a dobře oblepíme klihovou (lízací) lepicí páskou. Mokrý papír nesmíme nikdy uhlazovat rukou ani houbou a snažit se ho tak vyrovnat. Hrozí tak, že papír zežmolkovatí, roztrhne se a nebo se zbortí. Pokud bude dobře přilepený, napne se sám. Slabý papír můžeme namáčet kratší chvilku. Silný papír potřebuje dobu mnohem delší.

Papír můžeme napnout i na blindrám (nebo-li klínový, spodní) a to lepidlem.

Úžasné jsou bloky slepených listů napnutého papíru. Na takový papír malujeme, malbu necháme zaschnout a pak najdeme uvolněný jeden roh a od něho nožem papír oddělíme od ostatních listů. Pokud chceme malovat mokrým do mokrého, pak list namočíme houbičkou.

TIP

Jak poznáme, že máme papír dobře namočený pro vypnutí?

 Papír přeneseme na desku a opatrně ho uchopíme za růžek, jemně ohneme a pustíme. Pokud papír ihned lehne, pak ho ještě namočíme, nevsákl ještě dostatečné množství vody.

Na takové namáčení papíru jsou skvělé fotografické misky, plechy na pečení nebo vana. Již nalepený papír necháme vypnout pozvolna, ne u topení. Hrozilo by, že dojde k nerovnoměrnému vypařování vody a papír se zbortí, zkroutí, nebo se roztrhne.

Namalované bílé květiny akvarelovými barvami - výtvarná technika mokrým do suchého
Namalované citrusové plody akvarelovými barvami - výtvarná technika mokrým do suchého

Které štětce máme zvolit při malování akvarelem?

To, že se dá štětcem malovat, bereme jako samozřejmost. Ale štětcem se dá i znamenitě kreslit. To už věděli kdysi Číňané a Japonci. Štětcem v akvarelu kreslíme jemně a přesně jako v olejomalbě. Pokud chceme kreslit akvarelovými barvami, pak musíme použít barvu hustší, ne tolik vodou ředěnou. Kreslíme tím, co zrovna máme po ruce:

  • štětcem
  • perkem
  • rákosovým perem
  • dřívkem
  • nebo špejlí

Štětec je po papíru nejdůležitější součástí akvarelové malby. Musí pojmout obrovské množství vody a být elastický. Špička se nesmí rozdvojit, musí zůstat ve shluku vlasů. Koupit můžeme vlasové štětce

  • v brkových
  • nebo kovových svorkách
  • japonské štětce mají bambusové násadky

Do štětce se vyplatí investovat. Měl by být vlasový,široký, kulatý a hlavně vyrobený z kuních vlasů. Práce s nimi bude radostí a taky nám dlouho vydrží.

K natírání velkých ploch si vezmeme štětec větší a široký (také houbu) a k malbě detailů si pořídíme štětec menší a špičatý. Jednoduše, čím větší plocha, tím širší štětec.

Nebojme se použít i štětinové měkčí štětce, a to třeba na malbu listí, trávy, lesní cesty nebo pro namalování nebe.

Kvalitní akvarelové štětce jsou přírodní z ocasů z

  • kuny
  • velblouda
  • lasičky
  • sobola
  • tchoře
  • veverky
  • jezevce
  • vydry

Méně kvalitní akvarelové štětce jsou vyrobené z chlupů uší telat.

Jak se máme o štětce starat?

Štětec po umytí jádrovým mýdlem natvarujeme a pokud ho nebudeme delší dobu užívat, je lepší vlasy namočit do arabské gumy, která je pak opět vodou rozpustná. Štětce by neměly ležet, nýbrž viset stejně jako kaligrafické štětce. Štětce omotáme papírem do ruličky a postavíme násadkou do plechovky.

Máme-li štětec hodně opracovaný, nikdy ho nestříháme nůžkami, nýbrž ho vytvarujeme opálením.

Také je lepší mít štětce rozdělené, stejně jako u olejomalby, na barvy světlé a tmavé.

Co se štětci NEsmíme dělat?

  • nechávat je postavené ve vodě
  • nevyplachovat je
  • nelámat a
  • nestříhat je

Paleta, hadr a miska na vodu, kolik a z čeho?

Misky bychom měli používat dvě. Jednu na vyprání štětce a druhou na namáčení. Nádobky skleněné nebo porcelánové.

Jako paletu si můžeme zvolit nepodařená akvarelová díla nebo novinový papír a také paletu z umělé hmoty nebo porcelánový, odmaštěný talíř.

Jaký hadr si vybrat je vždy otázkou a jestli vůbec po hadru sáhnout. Určitě je lepší, když použijeme bavlněný hadr nebo papírové kapesníčky. V ateliéru používáme staré, seprané utěrky.

A co gumování, můžeme nebo ne?

Než něco začnete malovat, klidně si malbu předkreslete tužkou. Ale pozor! Musíte tam kresbu tužkou vždy zachovat.

Gumováním zaručeně poškodíte papír. Negumujte ani chlebem. Prostě NEGUMOVAT!

Jakou kvalitu vody máme zvolit?

Na stálost malby nemá kvalita vody vliv. Stejně se záhy z malby vypaří. Přesto je lepší pro malbu akvarelem i techniku malování akvarelovými pastelkami používat destilovanou vodu. To je voda neobsahující žádné minerály a nečistoty.

Akvarelová malba květiny určená do herbáře
Skoro vědecká akvarelová malba určená do ilustrovaného atlasu květin

Tip

Vyrobte si akvarely doma - aspoň to zkuste :)

Rozemeleme velmi jemně pigment, nebo si ho kupíme v prodejnách výtvarných potřeb. Pigment pak pojíme se slabým roztokem arabské gumy, dextrinem či tragantem. Přimícháme zvláčňovadlo (aby barva nepraskala), což může být například med, glycerin či cukr, a vše řádně utřeme. Hotovou barvu si vlijte do vaničky po došlé barvě.

Už teď vím, že o akvarelu nepíši naposledy. Jak jsem se zmínila výše, do akvarelové malby jsem se zamilovala a ráda vám předám vše, co znám.

Na závěr pár akvarelových zásad nebo rad :)

  • Nenechme se ochromit ani zlomit “nezkušeností”
  • Akvarelování se časem naučí i začátečník
  • Akvarelem se nejen maluje ale i kreslí
  • Je to velmi stará technika známá již od starověku
  • Technika má svoje přednosti i mínusy
  • Paleta barev nemusí být přeplácaná
  • Výběr papíru je neskutečně důležitý
  • Do štětců se vyplatí investovat
  • Je lepší mít kolem sebe více misek na vodu
  • Voda jedině destilovaná
  • Na gumování zapomeňme
  • Zkusme si vyrobit akvarelky doma
  • Dejte si nás do oblíbených a tipy máte vždy po ruce

Pokud nemáte odvahu začít se studiem akvarelu sami, přijďte mezi nás. Moc rádi vám v začátcích pomůžeme. Třeba na workshopu Akvarelové malby, nebo čtvrtletním kurzu pro začátečníky.

U nás vám bude dobře :)

Lenka Husáriková, lektorka kurzů perspektivy pro začátečníky a dizajnéry
Majitelka Babylonie

Do ateliéru jsem se dostala tak, že jsem ho založila. Vystudova jsem SUPŠ sv. Anežky v Českém Krumlově. Začala jsem oboremrestaurátorství deskových maleb, ale ve třeťím ročníku nám obor ministerstvo zrušilo a byla z toho najednou užitá malba.

Čas na vlastní tvorbu si "kradu" o víkendech....Více o lektorovi

Nabídka doporučených kurzů

Akvarelová malba vrcholu kopce se stromy, loukou a hnědým polem
Pobytový kurz
So-Ne: 10:00 - 17:00 hod
14 hodin a více
Začátečníci, mírně pokročilí
4 000 Kčnejsme plátci DPH
Na papíru tužkou nakreslená věž barokního kostela v lineární jednobodové perspektivě
Víkendový kurz
So-Ne: 10:00 - 17:00 hod
14 hodin
Začátečníci, mírně pokročilí
2 500 Kčnejsme plátci DPH
Namalovaná fialová květina s pár zelenými listy akvarelovou technikou malbou mokrým do mokrého
Čtvrtletní kurz
Čt: 14:00 - 16:00 hod
120 min. týdně
Začátečníci
4 700 Kčnejsme plátci DPH

Podobné články

Ukázka kontrastu barev
8 minut čtení
V ateliéru si chvílemi připadám jak v chemické laboratoři, nebo jako čarodějka. Když si míchám média a laky, připravuji barvy z pigmentů a rozhoduji se, které tóny právě na vysněný obraz použiji. Je to ráj a já jsem v něm opravdu šťastná. Proč jsem...
Henri Matisse, malíř u práce ve svém ateliéru
12 minut čtení
Techniku kresby přírodním uhlem jedni milují a druzí zatracují. Přitom to je kreslicí materiál, se kterým se úžasně ušpiníte a v kresbě schováte drobné chyby. Když jsem s ním poprvé kreslila, tak jsem ho samozřejmě i ochutnala. A proč ne, když je to...
Paul Cézanne
10 minut čtení
Občas mi chybí to přešlapování u stojanu, napětí v ruce, nervozita a hlavně odhodlání pustit se teď okamžitě do toho… Ne že bych na začátku všeho vždycky věděla, které barvy použít na to a tamto a co mi vznikne za barvu smícháním tamtěch barev nebo...

Napište komentář

Mějte přehled o tom, co se u nás právě děje

Jak mít nejnovější informace z ateliéru? Přihlaste se k jejich odběru.

Formulář byl odeslán, děkujeme.

Kurzy malování a kreslení

Náš ateliér

v Praze na Jiřáku

  • Přemyslovská 2346/11, Praha 3
  • Otevírací doba: Po-Pá od 9 do 19 hod
  • mapa

Možnosti platby

  • Hotově
  • Online
  • Převodem
  • Poukázky
  • Kartou