Těším se na vás v ateliéru Řipská 25, Praha 3 u Jiřího z Poděbrad a v ateliéru v Horních Štěpanicích :)
23 barev, které se mezi sebou NEsnášejí

V ateliéru si chvílemi připadám jak v chemické laboratoři, nebo jako čarodějka. Když si míchám média a laky, připravuji barvy z pigmentů a rozhoduji se, které tóny právě na vysněný obraz použiji. Je to ráj a já jsem v něm opravdu šťastná.
Proč jsem se rozhodla napsat článek, který odkryje naše trumfy v rukávech? Proč vám chci ukázat, na co si máte dát skutečně při malování pozor a co vám ve výtvarných kurzech většinou neřeknou?
Sama nevím, co mě k tomu vede. Snad to, že učíme malířské řemeslo a že je to materiál určený především našim studentům. Byla by ale škoda, aby se nedostal i k vám. Budu moc ráda, když se s těmito materiály seznámí ti z vás, kteří si školu teprve vybíráte a když přinese osvětu těm z vás, kteří malujete doma. Pokud pomůže i jen několika z vás, budu spokojená. Budu vědět, že to co dělám, má smysl.
Teorie barev je celoživotní studium a to, co platí pro jednu techniku, pro druhou už nemusí. Dnešní článek se týká olejových barev, protože to je nejrozšířenější a nejoblíbenější malířské médium mezi našimi studenty.
Nenechte se následujícími informacemi zahltit a už vůbec ne odradit. To bych ani nechtěla. Naopak. Doporučení nemá býti ani Statusem Quo, avšak je oprávněné. Pokud to s malováním myslíme vážně, tak bychom si článek měli alespoň párkrát přečíst, vyzkoušet si kombinace namíchat na zvláštní papír nebo desku a pak klidně pár let pozorovat. To bude překvápko :)
Tak a jdeme na to. :)
Na jednodenním kurzu Teorie barev jsme si vyzkoušeli
- jak na sebe barvy vzájemně působí
- která třetí barva vznikne při položení dvou barev vedle sebe
- jaké barvy jsou k sobě kontrastní
- které barvy jsou teplé a které studené
- která barva vznikne překrýváním barev přes sebe v lazurách
- kterou barvu použít při malbě nebe, pleti, vody, skla, mědi, olova atd.
Ač je nauka o barvách přeci jen běh na delší trať, přesto je zdolatelná. Trochu vám na té cestě pomůžeme.
Dnes spolu probereme, které barvy spolu na plátně nemíchat, protože se k sobě chemicky nehodí. Barvy jsou totiž přírodního a chemického původu a ne všechny kombinace pigmentů se snesou.
Díky těmto informacím se vyhneme začátečnickým omylům a díla tak nebudou hned, nebo po pár letech doslova na odpis. A to je fakt, se kterým musíme při malování počítat.
Názvy barev se můžou lišit. Firmy vyrábí barvy z čistých pigmentů a pojmenovaní jsou právě podle značení (jsou drahé ale kvalitní), nebo kombinací pigmentů a barvy tak získají vymyšlené firemní názvy.
Nikdy spolu NEmíchejte barvy
Všechny Kadmia červená, žlutá a Rumělku* s barvami obsahujícími měď | Svinibrodská zelená (Mitisova zeleň) Vert Paul Veronese, Berlínská modř (nebo-li Pařížská a Pruská modrá), Olovnatá běloba, Kraplak, atd. |
Neapolskou žluť s barvami obsahujícími železo. Barva totiž časem zčerná nebo zezelená | Anglická červeň, Indická červeň, Caput Mortum, Berlínská, Pařížská a Pruská modř, Vert Paul Veronese, atd. |
Kobaltové barvy a Krémžskou bělobu s | Vert Paul Veronese |
Chromovou žluť s Ultramarinem modrým, fialovým i červeným | Barva postupně šedne až zčerná |
Chromovou žluť s Krémžskou (olovnatou) bělobou | Barva zčerná |
Zeleň smaragdovou | Nemíchat se Svinibrodskou zelení |
Berlínskou, Pařížskou a Pruskou modř | Nemíchat s Rumělkou a Zinkovou bělobou |
Berlínskou, Pařížskou a Pruskou modř s Caput Mortum | Časem se modrá barva prosadí a vystoupí na povrch malby |
Kraplak (Mořenový lak - barva) + okry, Kraplak + sieny, Kraplak + umbry | Ztrácí barevnost, tzv. kraplak odbarví TIP: Pokud je přeci jen musíme použít pak pouze v lazurách a to tak, že na úplně zaschlý okr (2-3 dny) položíme vrstvu Kraplaku |
Olovnatou bělobu (krémžská) s Ultramarinem a Kadmiem žlutým | Běloba ztmavne |
Ultramarín nemíchat s olovnatými a měďnatými barvami | U velmi kvalitních barev tyto směsi nevadí |
Pruskou modř se Zinkovou a Titanovou bělobou | Zesvětlá |
Okry nemíchat s Neapolskou žlutou | Nesnáší se |
Umbru přírodní + světlé barvy | Barvy ztmavnou |
Ultramarín | Nemíchat s Chromovou žlutí |
Smaragdovou zelenou | Nemíchat s kadmiem |
Kobaltovou žluť (Aureolin) | nemíchat s Ultramarinem, Alizarinem, Kraplakem a s jinými organickými barvami (hlavně barvy průsvitné - lazurní) |
Barvy, které časem změní svojí barevnost
Každá barva je na tubě označená od 1 do 4 hvězdiček. Tím výrobci barev, nás malíře, upozorňují na barevnou stálost. Každá nanesená barevná vrstva se ve tmě a na světle chová trochu nevyzpytatelně.
Proto je potřeba počet hvězdiček na tubě hlídat. Jenže někdy není zbytí a člověk musí malovat i těmi málo stálými barvami. Navíc jde většinou o ty nejkrásnější barevné tóny.
Umbra přírodní a pálená Siena přírodní | Časem tmavnou |
Kobaltová modrá | Nazelenalý tón |
Pruská modrá, Pařížská i Berlínská modř | Na světle blednou, ve tmě barvy tmavnou a časem zelenají |
Kadmium citronové | Časem bledne a dostává nazelenalý nádech |
Chromová, Barytová a Zinková žlutá | Na světle se mění na zelenou (Vincent van Gogh a jeho slunečnice - Chromová žlutá barva) |
Kobaltová žluť (Aureolin) | Na světle tmavne |
Kasselská hnědá barva | Na světle je nestálá |
Van Dyckova hnědá | Na světle je nestálá |
Ultramarin | Na světle tmavne |
Indická žlutá | V lazurách na světle bledne |
Barvy, které rády praskají
Největší vliv na praskání barvy má špatná příprava podkladů (plátno, deska, klížení, šepsy, imprimitury, fixativ, podmalba), potom sluneční světlo a vlhký vzduch.
O něco méně vlivu na praskání barevné vrstvy mají nesouměrně silné vrstvy barev, reakce jednotlivých barev, které se mezi sebou nesnášejí a nesprávný výběr pojidel nebo médií.
Rády barvy praskyjí když např. na málo zaschlou barvu položíme barvu novou (v lazurní technice), nebo že namalovaný obraz technikou Alla prima není namalován najednou za jeden den a rychleschnoucí barvy můžou v tenké vrstvě zatvrdnout. My pak na ně položíme barvu čerstvou a na silnou až pastózní vrstvu položíme barevnou lazuru.
Těch možností je opravdu hodně. A my už dnes máme možnost ovlivnit vrstvu barevnou.
Kasselská hnědá, Vandyckova hněď, Siena přírodní | Barvy raději používáme v lazurách Nedávají se do pozadí Nepokrýváme jimi veliké plochy |
Kobaltová modrá | Pokládat pouze na zaschlou spodní vrstvu - jinak praská |
Dehtové barvy - asfalt všechny ftalocyaninové a kadmiové barvy, Kobaltová modrá, Sráž alizarínová, Kraplak, Tyrkysová zelená barva, Transparentní žluť, Smaragdová zelená, Chromoxid ohnivý, všechny transparetní barvy Zinková a Tittanová běloba Lampová, Kostní a Slonová černá barva, všechny kadmia Ultramarín | Nevhodné do podmalby Obsahují moc oleje TIP: pokud musíme takovou barvu do podmalby použít, tak na sádrové destičce nebo pijáku barvu zbavíme přebytečného oleje a barvu následně ředíme pouze terpentýnem |
Umbra přírodní i pálená | V podmalbě ji nechat dokonale zaschnout, jinak popraská pod dalším nátěrem |
Slonová a Lampová černá, dehtové barvy, ftalocyaninové barvy, kadmiové barvy, Kobaltová modrá, Sráž alizarinová, Tyrkysová zelená barva a Transparentní žlutá | Obsahují moc oleje a tudíž nepatří do podmalby |
Seznamy nejsou zcela kompletní, jak jsem se již zmínila. Teorie barev je studiem na celý život a každý den vás něco při malování ohromí a překvapí.
Na závěr malé shrnutí
- Nenechme se ochromit ani zlomit “nezkušeností”
- Teorie a míchání barev nás baví, protože milujeme malování
- Jsou barvy které se chemicky nesnášejí
- Některé barvy mění svojí barevnost ve tmě i na slunci
- Vyhněme se omylům díky nimž nám barvy popraskají
- Nešprtejme se nic zpaměti, raději informace hledejme
- Dejte si nás do oblíbených a tipy máte vždy po ruce
A pokud nemáte odvahu začít se studiem sami, přijďte mezi nás. Moc rádi vám v začátcích pomůžeme. Třeba na víkendovém workshopu Míchání barev nebo Olejomalbě pro začátečníky.

Do ateliéru jsem se dostala tak, že jsem ho založila. Vystudova jsem SUPŠ sv. Anežky v Českém Krumlově. Začala jsem oboremrestaurátorství deskových maleb, ale ve třeťím ročníku nám obor ministerstvo zrušilo a byla z toho najednou užitá malba.
Čas na vlastní tvorbu si "kradu" o víkendech....Více o lektorovi
Komentáře (2)
Napište komentář