23 barev, které se mezi sebou NEsnášejí

Ukázka kontrastu barev
8 minut čtení

V ateliéru si chvílemi připadám jak v chemické laboratoři, nebo jako čarodějka. Když si míchám média a laky, připravuji barvy z pigmentů a rozhoduji se, které tóny právě na vysněný obraz použiji. Je to ráj a já jsem v něm opravdu šťastná.

Proč jsem se rozhodla napsat článek, který odkryje naše trumfy v rukávech? Proč vám chci ukázat, na co si máte dát skutečně při malování pozor a co vám ve výtvarných kurzech většinou neřeknou?

Sama nevím, co mě k tomu vede. Snad to, že učíme malířské řemeslo a že je to materiál určený především našim studentům. Byla by ale škoda, aby se nedostal i k vám. Budu moc ráda, když se s těmito materiály seznámí ti z vás, kteří si školu teprve vybíráte a když přinese osvětu těm z vás, kteří malujete doma. Pokud pomůže i jen několika z vás, budu spokojená. Budu vědět, že to co dělám, má smysl.

Teorie barev je celoživotní studium a to, co platí pro jednu techniku, pro druhou už nemusí. Dnešní článek se týká olejových barev, protože to je nejrozšířenější a nejoblíbenější malířské médium mezi našimi studenty.

Nenechte se následujícími informacemi zahltit a už vůbec ne odradit. To bych ani nechtěla. Naopak. Doporučení nemá býti ani Statusem Quo, avšak je oprávněné. Pokud to s malováním myslíme vážně, tak bychom si článek měli alespoň párkrát přečíst, vyzkoušet si kombinace namíchat na zvláštní papír nebo desku a pak klidně pár let pozorovat. To bude překvápko :)

Tak a jdeme na to. :)

Na jednodenním kurzu Teorie barev jsme si vyzkoušeli

  • jak na sebe barvy vzájemně působí
  • která třetí barva vznikne při položení dvou barev vedle sebe
  • jaké barvy jsou k sobě kontrastní
  • které barvy jsou teplé a které studené
  • která barva vznikne překrýváním barev přes sebe v lazurách
  • kterou barvu použít při malbě nebe, pleti, vody, skla, mědi, olova atd.

Ač je nauka o barvách přeci jen běh na delší trať, přesto je zdolatelná. Trochu vám na té cestě pomůžeme.

Dnes spolu probereme, které barvy spolu na plátně nemíchat, protože se k sobě chemicky nehodí. Barvy jsou totiž přírodního a chemického původu a ne všechny kombinace pigmentů se snesou.

Díky těmto informacím se vyhneme začátečnickým omylům a díla tak nebudou hned, nebo po pár letech doslova na odpis. A to je fakt, se kterým musíme při malování počítat.

Názvy barev se můžou lišit. Firmy vyrábí barvy z čistých pigmentů a pojmenovaní jsou právě podle značení (jsou drahé ale kvalitní), nebo kombinací pigmentů a barvy tak získají vymyšlené firemní názvy.

Fauvistický obraz, olejomalba na plátně
Malířka malující obraz

 

Nikdy spolu NEmíchejte barvy

Všechny Kadmia červená, žlutá a Rumělku* s barvami obsahujícími měď Svinibrodská zelená (Mitisova zeleň) Vert Paul Veronese, Berlínská modř (nebo-li Pařížská a Pruská modrá), Olovnatá běloba, Kraplak, atd.
Neapolskou žluť s barvami obsahujícími železo. Barva totiž časem zčerná nebo zezelená Anglická červeň, Indická červeň, Caput Mortum, Berlínská, Pařížská a Pruská modř, Vert Paul Veronese, atd.
Kobaltové barvy a Krémžskou bělobu s Vert Paul Veronese
Chromovou žluť s Ultramarinem modrým, fialovým i červeným Barva postupně šedne až zčerná
Chromovou žluť s Krémžskou (olovnatou) bělobou Barva zčerná
Zeleň smaragdovou Nemíchat se Svinibrodskou zelení
Berlínskou, Pařížskou a Pruskou modř Nemíchat s Rumělkou a Zinkovou bělobou
Berlínskou, Pařížskou a Pruskou modř s Caput Mortum Časem se modrá barva prosadí a vystoupí na povrch malby
Kraplak (Mořenový lak - barva) + okry, Kraplak + sieny, Kraplak + umbry Ztrácí barevnost, tzv. kraplak odbarví
TIP: Pokud je přeci jen musíme použít pak pouze v lazurách a to tak, že na úplně zaschlý okr (2-3 dny) položíme vrstvu Kraplaku
Olovnatou bělobu (krémžská) s Ultramarinem a Kadmiem žlutým Běloba ztmavne
Ultramarín nemíchat s olovnatými a měďnatými barvami U velmi kvalitních barev tyto směsi nevadí
Pruskou modř se Zinkovou a Titanovou bělobou Zesvětlá
Okry nemíchat s Neapolskou žlutou Nesnáší se
Umbru přírodní + světlé barvy Barvy ztmavnou
Ultramarín Nemíchat s Chromovou žlutí
Smaragdovou zelenou Nemíchat s kadmiem
Kobaltovou žluť (Aureolin) nemíchat s Ultramarinem, Alizarinem, Kraplakem a s jinými organickými barvami (hlavně barvy průsvitné - lazurní)
Ukázka nánosu všech možných barev

 

Barvy, které časem změní svojí barevnost

Každá barva je na tubě označená od 1 do 4 hvězdiček. Tím výrobci barev, nás malíře, upozorňují na barevnou stálost. Každá nanesená barevná vrstva se ve tmě a na světle chová trochu nevyzpytatelně.

Proto je potřeba počet hvězdiček na tubě hlídat. Jenže někdy není zbytí a člověk musí malovat i těmi málo stálými barvami. Navíc jde většinou o ty nejkrásnější barevné tóny.

Umbra přírodní a pálená Siena přírodní Časem tmavnou
Kobaltová modrá Nazelenalý tón
Pruská modrá, Pařížská i Berlínská modř Na světle blednou, ve tmě barvy tmavnou a časem zelenají
Kadmium citronové Časem bledne a dostává nazelenalý nádech
Chromová, Barytová a Zinková žlutá Na světle se mění na zelenou (Vincent van Gogh a jeho slunečnice - Chromová žlutá barva)
Kobaltová žluť (Aureolin) Na světle tmavne
Kasselská hnědá barva Na světle je nestálá
Van Dyckova hnědá Na světle je nestálá
Ultramarin Na světle tmavne
Indická žlutá V lazurách na světle bledne

 

Barvy, které rády praskají

Největší vliv na praskání barvy má špatná příprava podkladů (plátno, deska, šepsy, imprimitury, fixativ, podmalba), potom sluneční světlo a vlhký vzduch.

O něco méně vlivu na praskání barevné vrstvy mají nesouměrně silné vrstvy barev, reakce jednotlivých barev, které se mezi sebou nesnášejí a nesprávný výběr pojidel nebo médií.

A také to, že např. na málo zaschlou barvu položíme barvu novou (lazurní technika), nebo že namalovaný obraz technikou Alla prima není namalován najednou za jeden den a rychleschnoucí barvy můžou v tenké vrstvě zatvrdnout. My pak na ně položíme barvu čerstvou a na silnou až pastózní vrstvu položíme barevnou lazuru.

Těch možností je opravdu hodně. A my už dnes máme možnost ovlivnit vrstvu barevnou.

Kasselská hnědá, Vandyckova hněď, Siena přírodní Barvy raději používáme v lazurách
Nedávají se do pozadí
Nepokrýváme jimi veliké plochy
Kobaltová modrá Pokládat pouze na zaschlou spodní vrstvu - jinak praská
Dehtové barvy - asfalt všechny ftalocyaninové a kadmiové barvy, Kobaltová modrá, Sráž alizarínová, Kraplak, Tyrkysová zelená barva, Transparentní žluť, Smaragdová zelená, Chromoxid ohnivý, všechny transparetní barvy Zinková a Tittanová běloba Lampová, Kostní a Slonová černá barva, všechny kadmia Ultramarín Nevhodné do podmalby
Obsahují moc oleje
TIP: pokud musíme takovou barvu do podmalby použít, tak na sádrové destičce nebo pijáku barvu zbavíme přebytečného oleje a barvu následně ředíme pouze terpentýnem
Umbra přírodní i pálená V podmalbě ji nechat dokonale zaschnout, jinak popraská pod dalším nátěrem
Slonová a Lampová černá, dehtové barvy, ftalocyaninové barvy, kadmiové barvy, Kobaltová modrá, Sráž alizarinová, Tyrkysová zelená barva a Transparentní žlutá Obsahují moc oleje a tudíž nepatří do podmalby

 

Seznamy nejsou zcela kompletní, jak jsem se již zmínila. Teorie barev je studiem na celý život a každý den vás něco při malování ohromí a překvapí.

Na závěr malé shrnutí

  • Nenechme se ochromit ani zlomit “nezkušeností”
  • Teorie a míchání barev nás baví, protože milujeme malování
  • Jsou barvy které se chemicky nesnášejí
  • Některé barvy mění svojí barevnost ve tmě i na slunci
  • Vyhněme se omylům díky nimž nám barvy popraskají
  • Nešprtejme se nic zpaměti, raději informace hledejme
  • Dejte si nás do oblíbených a tipy máte vždy po ruce

A pokud nemáte odvahu začít se studiem sami, přijďte mezi nás. Moc rádi vám v začátcích pomůžeme. Třeba na víkendovém workshopu Míchání barev nebo Olejomalbě pro začátečníky.

Když budete vědět, co děláte, vaše barvy na obrazech budou zářit čistotou
Lenka Husáriková, lektorka kurzů perspektivy pro začátečníky a dizajnéry
Majitelka Babylonie

Do ateliéru jsem se dostala tak, že jsem ho založila. Vystudova jsem SUPŠ sv. Anežky v Českém Krumlově. Začala jsem oboremrestaurátorství deskových maleb, ale ve třeťím ročníku nám obor ministerstvo zrušilo a byla z toho najednou užitá malba.

Čas na vlastní tvorbu si "kradu" o víkendech....Více o lektorovi

Nabídka doporučených kurzů

Nejdráž vydražený obraz od Jana Zrzavého, Neděle v Carmet
Workshop
So/Ne: 10:00 - 17:00 hod
7 hodin
Začátečníci
1 800 Kčnejsme plátci DPH
Malířská paleta plná barevných tónů. Na paletě leží přírodní štětinový štětec se žlutou rukojetí
Workshop
So/Ne: 10:00 - 17:00 hod
7 hodin
Začátečníci
1 100 Kčnejsme plátci DPH
Olejovými barvami namalovaná černá mourovatá kočka na zelené trávě s bílými kopretinami mezi stromy
Víkendový kurz
So-Ne: 10:00 - 17:00 hod
14 hod. za víkend
Začátečníci
3 000 Kčnejsme plátci DPH

Podobné články

Namalované slunečnice akvarelovými barvami
12 minut čtení
Jako malá jsem vodové barvy používala pouze na základní škole a v LŠU (lidová škola umění, dnes ZUŠ). Nepamatuji si, že bychom je používali příliš často a akvarely už vůbec ne. Vlastně i na Anežce v Krumlově, jestli mě paměť neklame, jsme akvarel...
Henri Matisse, malíř u práce ve svém ateliéru
12 minut čtení
Techniku kresby přírodním uhlem jedni milují a druzí zatracují. Přitom to je kreslicí materiál, se kterým se úžasně ušpiníte a v kresbě schováte drobné chyby. Když jsem s ním poprvé kreslila, tak jsem ho samozřejmě i ochutnala. A proč ne, když je to...
Paul Cézanne
10 minut čtení
Občas mi chybí to přešlapování u stojanu, napětí v ruce, nervozita a hlavně odhodlání pustit se teď okamžitě do toho… Ne že bych na začátku všeho vždycky věděla, které barvy použít na to a tamto a co mi vznikne za barvu smícháním tamtěch barev nebo...

Napište komentář

Mějte přehled o tom, co se u nás právě děje

Jak mít nejnovější informace z ateliéru? Přihlaste se k jejich odběru.

Formulář byl odeslán, děkujeme.

Kurzy malování a kreslení

Náš ateliér

v Praze na Jiřáku

  • Přemyslovská 2346/11, Praha 3
  • Otevírací doba: Po-Pá od 9 do 19 hod
  • mapa

Možnosti platby

  • Hotově
  • Online
  • Převodem
  • Poukázky
  • Kartou