Těším se na vás v ateliéru Řipská 25, Praha 3 u Jiřího z Poděbrad a v ateliéru v Horních Štěpanicích :)
29 červencových tipů jak ještě lépe malovat

Už od dětství mě zajímala i výtvarná technologie. Přiznám se však, že na střední škole jsem ji nenáviděla. Abych byla zcela upřímná, nevím, jestli to bylo technologií, nebo spíš profesorkou, která nám jen předčítala skripta a žádné vlastní know-how nám neprozradila. Nechtěla. Je “restaurátorkou” a vychovávala si možnou budoucí “konkurenci”. Proto jsme se od ní žádné tipy ani triky nedozvěděli.
Jak říká klasik: “Neplačme nad rozlitým mlékem”. Pár historií prověřených tipů mi bylo časem prozrazeno, něco jsem se i naučila, dočetla. Máte-li zájem, pusťte se hned do čtení. Nemusíte tak už opakovat moje chyby. Chcete-li, tipy hned praktikujte.
- Pro cestu letadlem jsou plátna i blindrámy neskladné, proto je výhodnější olejovými barvami malovat na papír, karton či lepenku. Před samotnou malbou je ale musíme naklížit nebo natřít želatinou. Šepsovat je pak už nemusíme.
Technologie
- Sikativu se raději vyhněme. Případně ho do barvy kápneme pipetkou, nebo si ho 1-2 kapky nabereme na štětec. Když to přeženeme, tak malba díky sikativu popraská. Osobně sikativy nepoužívám. Raději použiji rychleschnoucí médium nebo rychleschnoucí barvy, které do podmalby i tak patří. Nejznámější sikativ známe Kobaltový a Haarlemský.
- Do podmalby na velké plochy nepatří Van Dyckova hněď. Pokud se jí nemůžeme vyhnout, pak ji natřeme ve velmi tenké vrstvě. Proč? Protože Van Dyckova hnědá barva v silné vrstvě praská.
- Pokud chceme přemalovat zaschlou olejovou barvu, pak Kopajským balzámem na prostě potřeme zaschlá místa, která chceme přebarvit. Kopajský balzám je pryskyřicová fermež. Ta zapříčiní, že potírané místo změkne a nová barva se spojí se starou.
- Dá se použít i lněný olej s terpentýnem v poměru 1:1.
- Nebo do porcelánového hrnku nalijeme 80g Makového oleje a 35g na prášek rozdrceného Mastixu. Na mírném ohni směs za pomalého stálého míchání rozpustíme, teplou ji přelijeme přes punčochu, gázu nebo filtrační papír a vlijeme ji do tmavé lahvičky. Po vychladnutí médium použijeme pro změknutí barvy.
- Postup na přemalování obrazu jde použít i u oživení tzv. “zaražené barvy”. Zaražená barva je matné místo na obrazu.
Míchání barev
- Teplé barvy “vystupují” z obrazu a studené barvy “ustupují” - ty využijeme při malbě pozadí.
- Barvy, jejich kombinace a vrstvení je lepší trénovat akvarelovými barvami. Ty jsou lazurní a díky této vlastnosti uvidíme, která barva vznikne překrytím dvou barev. Říkáme tomu sčítání a odčítání barev.
- Ze 3 základních barev + bílé a černé nám vznikne až 3500 barevných kombinací. Na míchání barev existuje stoletími prověřené cvičení. Nejdřív si vezmeme 1 základní barvu a postupně ji smícháme zvlášť s bílou a černou v různých variacích (tzv. valérech). Toto cvičení můžeme udělat i s ostatními barvami. Z vlastní zkušenosti doporučuji barevné kombinace zapisovat.
- Další cvičení může být, že 3 základní barvy mezi sebou smícháme a vzniknou nám barvy sekundární, pak ty mezi sebou smícháme a vzniknou barvy terciální atd.
- Pak k barvám přidáme i bílou a černou.
- Nebo si můžeme vzít 3 různé barvy a k tomu bílou i černou. Mícháme je mezi sebou v různých poměrech, a tak se naučíme barevné kombinace.
- Pokud to je možné, nezesvětlujte bílou a neztmavujte černou. Snažte se k zesvětlení použít nejsvětlejší možný tón barvy, kterou potřebujete zesvětlit. Místo černé je lepší použít Pruskou, Pařížskou modř nebo Indigo.
- Barvy bychom měli mít čisté, lomené max. 2-3 barvami. Tzn. Když chceme namíchat barevný odstín, pak k tomu nepoužijeme 5 barev, nýbrž max. 3 barvy. Jinak namíchanou barvu ušpiníte a budete z ní mít jen barvu “hnusnou”.
- Nemíchejme barvy, které se mezi sebou chemicky nesnášejí.
- Barvy smíchané s Krémžskou bělobou daleko rychleji schnou. Krémžská běloba má totiž sikativní účinky (sušící prostředek).
- Ubra pálená se chová sikativně také když ji smícháme s černou nebo Van Dyckovou hnědí.
Zacházení se štětcem
- Jakmile položíme štětcem barvu na obraz, snažme se barvu ani štětec netýrat opakovaným rozmazáváním a přemalováváním jednoho místa. Barva pak totiž zůstane čistá a bude na obraze dobře fungovat.
- Chceme-li namalovat kouli nebo jiný tvar, pak malujme po směru objektu. Tím dosáhneme plastičnosti.
- Při malbě rákosí, trávy, vodopádů, vlasů, srsti netlačme na štětec ani pilu a malujme svižně a rázně. Doporučuji se vyhnout opakovaným tahům a jejich opravám. Malbu tak zbytečně upozadíme a ta ztratí eleganci, půvab a hlavně lehkost. A chyby divák stejně nepozná.
- K malbě nám nejlépe poslouží štětinové štětce ploché. S nimi namalujeme široké plochy i tenké linie. Malovat velké i střední plochy nemá smysl malinkými štětci. Zaprvé se nadřeme a zadruhé bude malba “utahaná”.
- Vlasové štětce jsou vhodné pro malbu detailů a to např. travin, větví, řas atd.
- Vyschlé umyté štětce můžeme napustit makovým olejem, nebo arabskou gumou. Důležité je je správně vytvarovat.
- Odložené štětce je lepší pro větší pružnost vlasu a štětin napustit olivovým olejem. Ten poté sundáme ze štětce petrolejem.
- Štětce ztvrdlé od olejové barvy namočíme do lihu nebo terpentýnu. Po rozpuštění pak štětce umyjeme jádrovým mýdlem.
Malířská paleta
- Pro výrobu malířské palety použijeme javorové, jabloňové nebo hruškové dřevo.
- Jako paleta stačí skleněná deska, europaleta nebo tvrdá folie. Já používám sklo podbarvené bílou barvou.
- Novou paletu před prvním použitím napustíme makovým nebo lněným olejem a necháme dokonale proschnout.
Jak malovat
- Světla a lesky naneste ve velmi silné vrstvě. Jinak se vám spodní barvy prokousají skrz bílou či světlou barvou.
- Naopak tmavé plochy pokládejte v tenkých až lazurních vrstvách.
- Je lepší malovat od velkých ploch k menším a od masy k detailu. A vnímat celý obraz jako jeden celek. Opačný postup se může “zbortit” do samostatných celků.
Na závěr malé shrnutí
- Výtvarná technologie je vaším přítelem
- Ne všechna pravidla se musí nutně porušovat
- Nešprtejte se nic zpaměti, raději informace hledejte
- Dejte si nás do oblíbených a tipy máte vždy po ruce
Naučíme vás řemeslo, umění pak bude na vás :)
PS: A pokud chcete používat i další triky, pak nás sledujte. Každý měsíc vám odkryjeme pár tipů na malířské vychytávky

Do ateliéru jsem se dostala tak, že jsem ho založila. Vystudova jsem SUPŠ sv. Anežky v Českém Krumlově. Začala jsem oboremrestaurátorství deskových maleb, ale ve třeťím ročníku nám obor ministerstvo zrušilo a byla z toho najednou užitá malba.
Čas na vlastní tvorbu si "kradu" o víkendech....Více o lektorovi
Napište komentář