29 červencových tipů jak ještě lépe malovat

Edouard Manet, detail obrazu
4 minuty čtení

Už od dětství mě zajímala i výtvarná technologie. Přiznám se však, že na střední škole jsem ji nenáviděla. Abych byla zcela upřímná, nevím, jestli to bylo technologií, nebo spíš profesorkou, která nám jen předčítala skripta a žádné vlastní know-how nám neprozradila. Nechtěla. Je “restaurátorkou” a vychovávala si možnou budoucí “konkurenci”. Proto jsme se od ní žádné tipy ani triky nedozvěděli.

Jak říká klasik: “Neplačme nad rozlitým mlékem”. Pár historií prověřených tipů mi bylo časem prozrazeno, něco jsem se i naučila, dočetla. Máte-li zájem, pusťte se hned do čtení. Nemusíte tak už opakovat moje chyby. Chcete-li, tipy hned praktikujte.

  1. Pro cestu letadlem jsou plátna i blindrámy neskladné, proto je výhodnější olejovými barvami malovat na papír, karton či lepenku. Před samotnou malbou je ale musíme naklížit nebo natřít želatinou. Šepsovat je pak už nemusíme.

Technologie

  1. Sikativu se raději vyhněme. Případně ho do barvy kápneme pipetkou, nebo si ho 1-2 kapky nabereme na štětec. Když to přeženeme, tak malba díky sikativu popraská. Osobně sikativy nepoužívám. Raději použiji rychleschnoucí médium nebo rychleschnoucí barvy, které do podmalby i tak patří. Nejznámější sikativ známe Kobaltový a Haarlemský.
  2. Do podmalby na velké plochy nepatří Van Dyckova hněď. Pokud se jí nemůžeme vyhnout, pak ji natřeme ve velmi tenké vrstvě. Proč? Protože Van Dyckova hnědá barva v silné vrstvě praská.
  3. Pokud chceme přemalovat zaschlou olejovou barvu, pak Kopajským balzámem na prostě potřeme zaschlá místa, která chceme přebarvit. Kopajský balzám je pryskyřicová fermež. Ta zapříčiní, že potírané místo změkne a nová barva se spojí se starou.
    1. Dá se použít i lněný olej s terpentýnem v poměru 1:1.
    2. Nebo do porcelánového hrnku nalijeme 80g Makového oleje a 35g na prášek rozdrceného Mastixu. Na mírném ohni směs za pomalého stálého míchání rozpustíme, teplou ji přelijeme přes punčochu, gázu nebo filtrační papír a vlijeme ji do tmavé lahvičky. Po vychladnutí médium použijeme pro změknutí barvy.
  4. Postup na přemalování obrazu jde použít i u oživení tzv. “zaražené barvy”. Zaražená barva je matné místo na obrazu.

Míchání barev

  1. Teplé barvy “vystupují” z obrazu a studené barvy “ustupují” - ty využijeme při malbě pozadí.
  2. Barvy, jejich kombinace a vrstvení je lepší trénovat akvarelovými barvami. Ty jsou lazurní a díky této vlastnosti uvidíme, která barva vznikne překrytím dvou barev. Říkáme tomu sčítání a odčítání barev.
  3. Ze 3 základních barev + bílé a černé nám vznikne až 3500 barevných kombinací. Na míchání barev existuje stoletími prověřené cvičení. Nejdřív si vezmeme 1 základní barvu a postupně ji smícháme zvlášť s bílou a černou v různých variacích (tzv. valérech). Toto cvičení můžeme udělat i s ostatními barvami. Z vlastní zkušenosti doporučuji barevné kombinace zapisovat.
    1. Další cvičení může být, že 3 základní barvy mezi sebou smícháme a vzniknou nám barvy sekundární, pak ty mezi sebou smícháme a vzniknou barvy terciální atd.
    2. Pak k barvám přidáme i bílou a černou.
    3. Nebo si můžeme vzít 3 různé barvy a k tomu bílou i černou. Mícháme je mezi sebou v různých poměrech, a tak se naučíme barevné kombinace.
  4. Pokud to je možné, nezesvětlujte bílou a neztmavujte černou. Snažte se k zesvětlení použít nejsvětlejší možný tón barvy, kterou potřebujete zesvětlit. Místo černé je lepší použít Pruskou, Pařížskou modř nebo Indigo.
  5. Barvy bychom měli mít čisté, lomené max. 2-3 barvami. Tzn. Když chceme namíchat barevný odstín, pak k tomu nepoužijeme 5 barev, nýbrž max. 3 barvy. Jinak namíchanou barvu ušpiníte a budete z ní mít jen barvu “hnusnou”.
  6. Nemíchejme barvy, které se mezi sebou chemicky nesnášejí.
  7. Barvy smíchané s Krémžskou bělobou daleko rychleji schnou. Krémžská běloba má totiž sikativní účinky (sušící prostředek).
  8. Ubra pálená se chová sikativně také když ji smícháme s černou nebo Van Dyckovou hnědí.
Paleta základních a doplňkových barev
Ukázka práce s kombinovou technikou

Zacházení se štětcem

  1. Jakmile položíme štětcem barvu na obraz, snažme se barvu ani štětec netýrat opakovaným rozmazáváním a přemalováváním jednoho místa. Barva pak totiž zůstane čistá a bude na obraze dobře fungovat.
  2. Chceme-li namalovat kouli nebo jiný tvar, pak malujme po směru objektu. Tím dosáhneme plastičnosti.
  3. Při malbě rákosí, trávy, vodopádů, vlasů, srsti netlačme na štětec ani pilu a malujme svižně a rázně. Doporučuji se vyhnout opakovaným tahům a jejich opravám. Malbu tak zbytečně upozadíme a ta ztratí eleganci, půvab a hlavně lehkost. A chyby divák stejně nepozná.
  4. K malbě nám nejlépe poslouží štětinové štětce ploché. S nimi namalujeme široké plochy i tenké linie. Malovat velké i střední plochy nemá smysl malinkými štětci. Zaprvé se nadřeme a zadruhé bude malba “utahaná”.
  5. Vlasové štětce jsou vhodné pro malbu detailů a to např. travin, větví, řas atd. 
  6. Vyschlé umyté štětce můžeme napustit makovým olejem, nebo arabskou gumou. Důležité je je správně vytvarovat.
  7. Odložené štětce je lepší pro větší pružnost vlasu a štětin napustit olivovým olejem. Ten poté sundáme ze štětce petrolejem.
  8. Štětce ztvrdlé od olejové barvy namočíme do lihu nebo terpentýnu. Po rozpuštění pak štětce umyjeme jádrovým mýdlem.

Malířská paleta

  1. Pro výrobu malířské palety použijeme javorové, jabloňové nebo hruškové dřevo.
  2. Jako paleta stačí skleněná deska, europaleta nebo tvrdá folie. Já používám sklo podbarvené bílou barvou.
  3. Novou paletu před prvním použitím napustíme makovým nebo lněným olejem a necháme dokonale proschnout.

Jak malovat

  1. Světla a lesky naneste ve velmi silné vrstvě. Jinak se vám spodní barvy prokousají skrz bílou či světlou barvou.
  2. Naopak tmavé plochy pokládejte v tenkých až lazurních vrstvách.
  3. Je lepší malovat od velkých ploch k menším a od masy k detailu. A vnímat celý obraz jako jeden celek. Opačný postup se může “zbortit” do samostatných celků.

Na závěr malé shrnutí

  • Výtvarná technologie je vaším přítelem
  • Ne všechna pravidla se musí nutně porušovat
  • Nešprtejte se nic zpaměti, raději informace hledejte
  • Dejte si nás do oblíbených a tipy máte vždy po ruce

Naučíme vás řemeslo, umění pak bude na vás :)

PS: A pokud chcete používat i další triky, pak nás sledujte. Každý měsíc vám odkryjeme pár tipů na malířské vychytávky

Olejomalba krajiny od Vincenta van Gogha
Lenka Husáriková, lektorka kurzů perspektivy pro začátečníky a dizajnéry
Majitelka Babylonie

Do ateliéru jsem se dostala tak, že jsem ho založila. Vystudova jsem SUPŠ sv. Anežky v Českém Krumlově. Začala jsem oboremrestaurátorství deskových maleb, ale ve třeťím ročníku nám obor ministerstvo zrušilo a byla z toho najednou užitá malba.

Čas na vlastní tvorbu si "kradu" o víkendech....Více o lektorovi

Nabídka doporučených kurzů

Expresivně laděná krajinomalba. Tmavě zelenohnědé stromy a polní cesta v západu slunce
Pololetní kurz
Út: 18:00 - 21:00 hod
19 termínů/57 hod.
(1 hod./145 Kč)
Mírně pokročilí
8 300 Kčnejsme plátci DPH
Nejdráž vydražený obraz od Jana Zrzavého, Neděle v Carmet
Workshop
So/Ne: 10:00 - 17:00 hod
6 hodin
Začátečníci, mírně pokročilí
1 500 Kčnejsme plátci DPH
Malířská paleta plná barevných tónů. Na paletě leží přírodní štětinový štětec se žlutou rukojetí
Workshop
So/Ne: 10:00 - 17:00 hod
6 hodin
Začátečníci, mírně pokročilí
1 500 Kčnejsme plátci DPH
Olejovými barvami namalovaná černá mourovatá kočka na zelené trávě s bílými kopretinami mezi stromy
Víkendový kurz
So-Ne: 10:00 - 17:00 hod
12 hod./víkend
Začátečníci
3 000 Kčnejsme plátci DPH

Podobné články

Míchání kombinací barev na kurzu teorie barev v ateliéru Lenky Husárikové, babylonie.cz
3 minuty čtení
A jsme zase u toho. Barvy, barvy, barvy. Jak je míchat, které odstíny barev můžu a které nesmím smíchat dohromady, a co vlastně barvy v čase udělají na plátně nebo desce? Uschnou vůbec? Jak budou tóny barev vypadat po zaschnutí, změní odstín, sytost...
Akvarelová malba Zátiší s Ovocem od malířky Eleonor Tipalové, 1920
6 minut čtení
dle akvarelové malby odborné učitelky Eleonor Tipalové: Zátiší s ovocem Je na čase, zveřejnit další cvičení v malování akvarelem. Tentokrát je určeno pro malinko zdatnější akvarelisty. Ale pozor :) Pokud jste začátečník a v malování akvarelem se...
Lorenzetti Ambrogio, obraz Zvěstování ve kterém je použita první vědomá průčelná perspektiva
3 minuty čtení
aneb na perspektivu krok po kroku pěkně od podlahy I. díl O perspektivě a jejím použití bych mohla psát dlouho a s vášní sobě vlastní, vám ukazovat různé příklady, možnosti a fígle. Vůbec nemůžu tvrdit ani pomyslet, že bych perspektivu kdy vůbec...

Napište komentář

Mějte přehled o tom, co se u nás právě děje

Jak mít nejnovější informace z ateliéru? Přihlaste se k jejich odběru.

Informace o ochraně osobních údajů

Kurzy malování a kreslení

Náš ateliér

v Praze na Jiřáku

  • Přemyslovská 2346/11, Praha 3
  • Otevírací doba: Po-Pá od 9 do 19 hod
  • mapa

Možnosti platby

  • Hotově
  • Online
  • Převodem
  • Poukázky
  • Kartou