!Od září 2020 je ateliér v ulici Přemyslovská 11 ZAVŘENÝ! Výtvarné kurzy probíhají v ateliéru Řipská 25, Praha 3 u Jiřího z Poděbrad
Kombinace barev, které vám změní pohled na malování

A jsme zase u toho. Barvy, barvy, barvy. Jak je míchat, které odstíny barev můžu a které nesmím smíchat dohromady, a co vlastně barvy v čase udělají na plátně nebo desce? Uschnou vůbec? Jak budou tóny barev vypadat po zaschnutí, změní odstín, sytost? Jak na sebe barvy vzájemně působí, jaký je jejich kontrast? Jak budou vypadat lazury různých barev položené přes sebe? Co mi nakonec vyjde za barvu? Jak namíchat černou, hnědou či tělovou barvu?
Nevíme to, trápíme se, děláme zbytečné omyly (jak kdy), trháme papíry vzteky, jsme zoufalí. A víte co? My za to nemůžeme. Protože tohle by mělo být učivo na Základních školách. Já osobně si pamatuji kreslení a malování tanků, šeříků a vojáků. Třeba jsou školy, ve kterých děti učitelky výtvarné výchovy teorii barev učí. Kéž by. Jak ale v takovém případě postupovat? Jako první se musí člověk naučit barvy vidět a zkoušet míchat. Pak zkusit malovat jednou barvou, přidat bílou, pak malovat dvěma barvami a míchat z nich různé tóny, atd.
Už několik let si píšu barvy každého obrazu, který jsem namalovala. Stejně tak použitá média a počet vrstev a barvy v lazurách. A už mi to několikrát pomohlo. Mrkla jsem se na fotku obrazu, viděla zajímavý barevný tón a v sešitě jsem našla z kterých tónů je konečná barva namíchána. Našla jsem si zkrátka systém. A jsem ráda, že vám můžu pár barevných kombinací předat a úplně zadarmo :) Jdeme na to!
Teorii barev se naučte, opravdu
Malování olejovými barvami umožňuje co nejdokonalejší napodobení přírody. To je podmíněno celou řadou odstínů a také vlastnostmi barev (krycí, polokrycí a lazurní) a také nejrůznějším způsobem a druhem technologických postupů (pastózní malování, malování špachtlí a lazurní malování,...) a v neposlední řadě technik (olejomalba, akvarel, akryl, tempera). Znalost barev a jejich použití je pro malíře velmi důležitou kapitolou a je úplně jedno, kterou techniku používáme.
Nesčetné kombinace barev (cca 3500), které vidíme v přírodě, vycházejí se všemi jejich tóny původně ze třech základních barev: žluté, červené a modré. Popravdě, téma teorie barev je na samostatné články, člověk o nich může psát skoro celý život a stejně nepopíše vše, co má na srdci a co ví, nebo se dozví o barvách.
U olejových barev jejich hmota (mazlavě olejová) poskytuje nové přizpůsobivé vlastnosti. Kromě jasných a tmavých, matných i brilantních odstínů docilujeme svítivosti pastózním nánosem, průhlednosti a hloubky nejrůznějších stupňů při lazurování. V olejomalbě nalezneme barvy nejrůznějších druhů: neprůhledné krycí (hlinky), průhledné anebo z části průhledné.
Barevné tóny, které klademe na plátno či desku nebo papír a které si musíme nejdřív připravit mísením dvou nebo více tónu, mají být pokud možno co nejjednodušší. To znamená, že pokud lze tón získat směsí dvou barev, nepoužijeme tři, ani více tónů, mají být totiž pokud možno nejjednodušší. Jinak podléhá barva změně a její trvanlivost je značnou měrou ohrožena. Také bychom měli mít na paměti, že existují barvy, které bychom NEměli spolu míchat. A samozřejmě není nutné mít všechny odstíny barev v ateliéru na polici. Dokonalý obraz namalujeme třeba jen 13 barvami.
Kombinace barev, které stojí za vyzkoušení
Kombinace barev zkuste namíchat všemi malířskými technikami jako je olejomalba, akryl, akvarel nebo tempera.
Titanová běloba + 10 -15% běloby Zinkové | nejjasnější běloba jakou lze namíchat |
Pruská modř + Kraplak + Umbra pálená | namícháme barvu černou |
Olovnatá běloba + Kadmium žluté + okr | vznikne Neapolská žlutá |
Slonová čerň + siena | náhrada za Kasselskou a van Dyckovu hnědou barvu - kombinace je světlostálá |
Chromoxid tupý + okr + Umbra + černá (jen někdy) | namícháme barvu Zem zelenou |
Chromoxid ohnivý + Barytová běloba + Kadmium žluté | namícháme Permanentní zelenou barvu světlou |
Chromoxid tupý + Barytová běloba + Kadmium žluté | Permanentní zeleň tmavá |
Chromoxid ohnivý + Indická žluť | namícháme barvu Zeleň Šťavnatou |
Kadmium žluté + chromoxid | namícháme si Zeleň stálou |
Běloba + ultramarin | Kobaltová modrá |
Krémžská běloba (velmi málo) + kraplak | Krásný jasný tón |
Révová černá + Kadmium žluté světlé | Studená zelenošedivá barva |
Ultramarin fialový + Kadmium oranžový | Tmavě teplou zelenou barvu |
Slonová čerň + Pařížská modř | namodralá černá, krásná barva |
Směs Zinkové + Krémžské běloby | dobře v olejomalbě zasychá |
Směs Tittanové + Krémžské | je velmi krycí |
Pruská modrá (Pařížská, atd.) + běloba | jasná, krásná barva |
Pruská modrá (Pařížská, atd.) + okr | jemná, měkká zelená barva |
Pruská modrá (Pařížská, atd.) + Okr tmavý | Teplá zelená barva |
Pruská modrá (Pařížská, atd.) + Okr zlatý | nenahraditelná zelená barva |
Pruská modrá (Pařížská, atd.) + Indická žluť | krásná, šťavnatá zelená barva |
Pruská modrá (Pařížská, atd.) + Chromová žluť | skvělá zelená barva |
Kraplak nebo Sráž alizarínová + běloba | jasná, krásná barva |
Zem zelená + běloba | studená šedá barva |
Siena přírodní + běloba; | teplá šedá |
Neapolská žlutá + Kobaltová modrá | jasně zelená barva vhodná do krajinomalby |
Okr červený + Okr žlutý + běloba | malba pleti |
Okr červený + černá barva | příjemná, teplá hnědá barva |
Anglická červeň + žlutý Okr + Indigo | pro malbu zeleně, borovic, vrb a jiné stromy |
Indická červená barva + Kobalt modrý | fialové tóny pro malebné dálky a těžká mračna |
Rumělka + Kobalt modrý + okr | jemná šedá barva k malbě dálek a oblohy |
Rumělka + karmín nebo Kraplak i Sráž | překrásná červená barva |
Karmínová barva + kobalt nebo ultramarin | krásné fialové tóny |
Kobalt modrý + Neapolská žlutá + okr | zelená barva vhodná pro vzdálenější stromy v druhém plánu |
Indigo + okr nebo Indická a Chromová žlutá barva | lomená zelená |
Indigo + červené barvy | temná mračna |
Indigo + Mořenový lak nebo kraplak, alizarin | barvy stínů na zdi, kamenní atd. |
Smaragdová zelená + okr, Indickou nebo Chromovou žlutou | krásné zelené tóny |
Siena pálená + karmín Siena pálená + kadmia Siena pálená + chromová žlutá |
velmi opatrně ale dá se použít pro malbu podzimního listí, zesílí stíny |
Kobaltová žlutá + běloba | Citrónová žlutá barva |
Kobaltová žlutá + modré barvy | zvláštní zelený křehký tón |
A ještě pár informací navrch :)
- Lampová černá je studená sametová barva
- Neapolskou žlutou barvu používal Rubens pro tělové odstíny
- Sienu pálenou používal také Rubens pro jasně červené odstíny kůže, oblíbená barva v Benátské malbě
- Siena přírodní je tekutější barva
- Nejlepší zelená barva je Svinibrodská
- Kobaltová zelená je drahá a nahradíme jí Chromovou zelení
- Pruská modrá (Pařížská, Berlínská,...) nepoužívá se v pastózní malbě
- Indigo - dává nejhlubší barevný tón teplého nádechu
- Révová černá barva v olejomalbě špatně schne
- Chromová žlutá se používá k namíchání zelených barev
- Umbra přírodní je vhodná k lomení barev
- Okr červený je skvělý pro malování vlasů
- Rumělka je vhodná do barev pleti
- Mořenový lak je nenahraditelný k malbě sametových purpurových látek
- Zelenou stálou nebo krycí musíme lomit žlutou barvou, obě zelené mají tón do modra
Na závěr malé shrnutí
- Znalost teorie barev vás v malování omezovat NEbude
- Jsou barevné kombinace tónů které si oblíbíte na celý život
- Nemíchejme víc jak tři barvy dohromady, pak už barvy špiníte
- Malujte
- Zkoušejte, testujte, učte se
- Vytvořte si vzorník barev obrazu, který chcete malovat
- Zapisujte si barevné kombinace pro každý obraz zvlášť
A to je pro dnešek všechno :)
Myslím, že informace které jsem dnes odkryla vás potěší a snad vám i pomůžou. Potěší mne, když se podělíte i vy o vaše barevné kombinace níže v komentářích, nebo ve skupině on-line konzultací. Nebo nám je napište na ateliérový facebook. A ti z vás, kteří stále tápou a hledají odpovědi u nás v Babylonie.cz, pak se mrkněte na výtvarný blog, nebo se seberte a přijeďte na některý z kurzů míchání barev a tónů. Málem bych zapomněla, článek 13 barev díky kterým namalujete jakýkoli obraz si přečtěte určitě. V něm najdete tolik rad, že radostí povyskočíte.
Děkuji za pozornost :)

Do ateliéru jsem se dostala tak, že jsem ho založila. Vystudova jsem SUPŠ sv. Anežky v Českém Krumlově. Začala jsem oboremrestaurátorství deskových maleb, ale ve třeťím ročníku nám obor ministerstvo zrušilo a byla z toho najednou užitá malba.
Čas na vlastní tvorbu si "kradu" o víkendech....Více o lektorovi
Komentáře (1)
Napište komentář