Jak namalovat portrét krok po kroku - 1. díl

Ukázka imprimitury, podkresby a částečné podmalby
12 minut čtení

Volný přepis postupu dle ak. mal. Josefa Veselého,

předsedy sdružení českých amatérských malířů

Už v lidové škole umění jsme jako malé děti portréty malovaly a kreslily s nadšením a nic nám neříkala zodpovědnost za to, jak portrét dopadne. Neřešily jsme to, bylo tudíž zvěčněno mnoho kyklopů a dalších kreatur. Důležité bylo, že nám soudružka učitelka vysvětlila, jak portrét rozdělit na části a pak nakreslit. Ale barvy, ty nám nikdo nikdy nevysvětlil.
Jestli mě paměť neklame, tak ještě na střední škole jsem pleťové barvy odhadovala. Malovala jsem to, co jsem viděla. Portrétovaný naštěstí nikdy moje výtvory neviděl. To bych už asi byla v invalidním důchodu. Dnes jsem o jednu generaci starší, přečetla jsem mnoho knih, nadělala hodně chyb, namalovala dost portrétů a už vím, které barvy zrovna použiji.

Použití určitých barev je pouze subjektivní názor. Nejsme roboti, každý vidíme barvy trochu jinak a každý malujeme portrét
v úplně jiném světle a na jiném místě. Proto portrét jedné osoby bude vypadat jinak na mém plátně a na plátně dalších lidí.

Z mého pohledu je malba portrétu TOP disciplínou a to už od útlého dětství. Vždycky jsem koukala na visící portréty po zdech zámků a hradů a snažila se z obličejů vyčíst a hádat povahu člověka. Některé portréty byly nádherné a druhé nic neříkající. Zjevně to nemusí být až tak malířova chyba. Jestli má člověk charisma, nebo je nudným patronem, záleží spíš na člověku samotném, než na portrétistovi.

Když se mne začínající studenti ptají na názor, zda se do portrétování pustit, pak je svou odpovědí většinou totálně odradím.
A to je škoda. Po přečtení tohoto článku se už snad nebudou tolik bát. Ale nebudu lhát :) malba portrétu je těžká a zdlouhavá disciplína. Určitě to není vhodné téma pro začátečníka, který portrét potřebuje “ricpic” namalovat, nejlépe do třech hodin. Samozřejmě, i to jde, ale zkušeným portrétistům.

Než se pustíme do přípravné kresby, projdeme si trochu teorie. Když se podíváme na už namalovaný portrét, pak vidíme nejvyšší vrstvu malby a závěrečný lak (většinou damarový). Pod samotnou malbou se ale skrývá úplné tajemství.
Pojďme spolu poodhalit samotnou výstavbu obrazu...

Z čeho se obraz skládá?

  1. blindrám (klínový, slepý rám) na něj napneme
  2. lněné nebo bavlněné plátno, které musíme izolovat
  3. klihem nebo želatinou, jinak nám olejové barvy plátno spálí
  4. pak přijde na řadu šeps (je jich několik druhů), který být na plátně nutně nemusí
  5. přípravná kresba, kterou
  6. zafixujeme nebo nalakujeme
  7. po zaschnutí laku naneseme imprimituru (pokud ji použijeme)
  8. opět nalakujeme a necháme zaschnout
  9. následuje podmalba bez oleje, ředěná třeba terpentýnem
  10. první a další vrstvy s ředidlem i olejem nebo médiem
  11. obraz po jednom roce schnutí přetřeme závěrečným lakem (může a nemusí být)
Ukázka přípravné kresby, která je zafixovaná ředěným sokratem

 

Téměř všichni výtvarní amatéři se víceméně věnují krajinomalbě, protože co do kresby i použití barev je přeci jen jednodušší a pohodlnější, něž malba figurální. Přesto by si měl mít každý snaživý začátečník možnost zkusit, kdykoli cítí potřebu a touhu, portrét namalovat.

Známe tři způsoby malování portrétů

  1. dle fotografie (těžké i pro začátečníky)
  2. dle živého modelu (pro pokročilé)
  3. dle fantazie (záleží na tom, jaký má být výsledek)

Přípravná kresba (tzv. podkresba)

Že kresba je základem ke všem výtvarným oborům a technikám je nepopíratelný fakt. Tudíž, umět správně kreslit je spíš
už naší povinností, než příslibem do budoucna. A pokud se vrhneme na malování portrétu, pak tato zásada platí dvojnásob. Kresba hlavy patří mezi obtížnější úlohy, proto doporučuji snaživému začátečníkovi  malovat hlavu v životní velikosti
a v tomto pořadí:

  • ze strany, či-li z profilu
  • později ve ¾ profilu
  • a nakonec hlavu z přímého průčelného pohledu tzv. en face (čti ánfás)

Kresba přírodním uhlem

Na plátno si nakreslíme lehkými čarami konturu hlavy a poté jednotlivé části obličeje: oči, nos, rty a dokreslíme
uši, krk a ramena. Neustále srovnáváme, porovnáváme detaily k celku a celek k detailům a detaily mezi sebou.

TIP pro začátečníky

Pokud jsme vážně začátečníci a nejsme ještě tak zruční, nebo si nevěříme, nakreslíme si celý portrét na slabý nebo pauzovací papír, načerníme zadní stranu papíru uhlem, rozmažeme, zbytek uhlu sfoukneme a přiložíme začernalou plochou papír
na plátno. Nakonec kresbu protlačíme tvrdou tužkou a tím přeneseme kresbu na plátno.

Hyperrealistická malba portrétu podle fotografie

Kresba tužkou ano, nebo ne?

Už ve škole nám vštěpovali NE. Proč? Grafit je mastný a dříve či později si prokouše cestu na povrch malby, i když kresbu zafixujeme a překryjeme imprimiturou. Tužka určitě není vhodná pro lazurní techniku olejomalby. Ale použití tužky už dál nikomu vymlouvat nebudu. Popravdě také ji občas k podkresbě používám, ale jen u malby akrylem, nebo malby Alla prima olejovými barvami.

Kresba pomocí mřížky

Tímto způsobem přeneseme kresbu pomaleji, zato přesněji. Mrkněte se na článek o tom, jak si připravíme mřížku.
Můžeme si tak velmi snadno hrát s různými poměry portrétů.

Přípravná kresba pomocí techniky

K poměrně přesnému přenosu reálného portrétu se používali (od dob vzniku čoček) aparáty, nebo-li mechanické pomůcky jako

  • camera obscura
  • camera lucida
  • soustava zrcadel

TIP

Poměrně rozsáhlý výzkum o využívání mechanických pomůcek v malířství provedl světově úspěšný výtvarník David Hockney.
O výsledcích své práce veřejnost informoval v knize Tajemství starých mistrů. Doporučuji knihu k přečtení :) V knize jsou popsané všechny možné mechanické způsoby přenosu obrazů na plátna, desky, omítky,... Knihu přečtete jedním dechem.

V současnosti se nejčastěji k přenosu obrazu používá

  • mřížka
  • nebo projektor

Fixování přípravné kresby

Kresbu uhlem na plátně máme hotovou a musíme ji zafixovat. Tzn. nějakým způsobem ustálit, aby nedošlo k jejímu rozmazání. Známe tři způsoby:

  1. použijeme fixativ, který nastříkáme přes kresbu na plátno z takové dálky, aby se na ploše netvořily kapky.
    Po pár sekundách fixativ uschne) - na různé druhy šepsu použijeme jiné fixátory
  2. damarový lak ředěný terpentýnem, který můžeme fixírkou na plátno nastříkat, nebo ho naneseme širokým štětcem.
    Je to ten samý fixátor, který používáme v imprimituře. Necháme zaschnout. Nepoužíváme na akrylový šeps.
    Recept: za mírného tepla ve vodní lázni rozpustíme damaru v terpentýnu 1:3. Vychladlý damarový lak pak naneseme
    a ředíme dle potřeby terpentýnem
  3. překreslíme kresbu tuší - běžná praxe, známá od renesance. Pokud však použijeme lazurní malbu ve všech vrstvách malby, počítejme s tím, že kresbu tuší těžko překryjeme, tudíž linky budou prosvítat. Tato metoda fixování je vhodná
    pro klasickou, nebo pastózní olejomalbu či malbu temperovými barvami

TIP

Pokud damarový lak nemáme, použijeme lak Mastixový a opět ředěný terpentýnem.

Podkresba tužkou pod žlutou imprimiturou

Malba portrétu

Co je to imprimitura

A je vůbec imprimitura potřeba? Neumím si představit, že by imprimituru používali třeba impresionisté, nebo že vyrazíme malovat okolí chalupy a budeme se doma s imprimiturou “mořit”. Opět, měli bychom zvážit, kdy a jestli vůbec ji použijeme.

Imrimitura je tenká, barevná vrstva (patřící pod podmalbu) ředěná damarovým lakem v terpentýnu a nanesená na plátno.
Na internetu a v některých knihách se dočteme, že imprimitura by měla mít barvu okrovou nebo hnědou, ale záleží na tom, jaký výsledný barevný tón by měla malba mít. Tzn. Chceme-li malbu studenou s bělostným portrétem? Pak použijeme nazelenalou imprimituru. Chceme malovat obličej až alabastrově? Použijeme třeba indigo (modrá) nebo Paynovu šedou tmavou.
A naopak. Červené portréty, hnědé, modré, černé - barva je na našem uvážení.

Navíc. Pokud použijeme historické postupy, např. postup a barva podmalby na bolusový šeps (barokní), celé se to zase řídí jiným pravidlem.

Příprava imprimitury krok po kroku

Do kovového kelímku, třeba od paštiky, vymáčkneme trochu olejové barvy nebo směs barev, přilijeme damarový lak a zředíme ho terpentýnem. Kolik? To se nedá tak s určitostí napsat. Záleží hlavně na velikosti plátna. Mějte však na paměti, že potřebujete druhý den začít malovat. Damarový lak schne velmi pomalu, tak ho do kelímku nesmíme nalít hodně. Terpentýn přidáme proto, abychom zředili jak barvu samotnou, tak i lak. Vrstva pak rychleji uschne. Vše štětinovým štětcem v kelímku řádně rozmícháme.

Jak na plátno naneseme imprimituru?

Jsou dvě možnosti. Důležité však je, aby barevná vrstva byla tenká!

  1. nalijeme směs na plátno a bavlněným hadrem rozetřeme celou směs tak, aby na plátně nezůstaly žádné louže
  2. tejnoměrně štětinovým štětcem natíráme plochu jedním směrem a opět se snažíme zbavit loužiček.

Máme hotovo a plátno necháme 24 hod. pozvolna uschnout. Určitě nedávejme plátno k topení, na slunce, ani ho nefénujeme. Sice urychlíme dobu schnutí, ale může se stát a na 90% se stane, že nám lak přílišnou rychlostí schnutí popraská.
My to samozřejmě hned nevidíme a pak se divíme :(

My imprimituru tentokrát vůbec NEpoužijeme.

jeden ze spůsobů, jak si vytvořit vzorníky barev

A jdeme na to!

Co je to podmalba?

Podmalba, tzv. podkladová malba je tenčí barevná vrstva, která slouží jako příprava pro vlastní malbu.
Dle zvolené techniky jde buď o malbu

  • od tmy do světel
  • nebo od světel po tmu

Do slabé vrstvy podmalby nepoužívejme žádný olej. Do barvy můžeme dát ředidlo (např. terpentýn) a tím barvu zředíme.
Při malbě platí zásada od suché (bez oleje) vrstvy k mastné (s olejem). Když to uděláme obráceně, hrozí nám, že malba popraská.

Krk, tvář a uši

Začneme malovat slabou až průhlednou vrstvou (lazura) nejdůležitější stíny tváře hnědým tónem smíchaným z okru červeného a černě kostní tak, aby celková malba vypadala jako obraz modelovaný hnědou barvou. Vynecháme detaily, protože jde stále o podmalbu.

Oční víčka, štěrbina ústní (linie mezi rty)

K naznačení obrysů konkrétních tmavých obličejových částí a dalších temných míst přidáme k uvedené hnědi trochu tmavého okru.

Nenechávejme na obraze ostré obrysové linky, působily by tvrdě i v podmalbě. Trochu je dostaňme valérem
(postupné stínování) do prostoru a vymodelujme od tmavé do polostínu. Světla a “polostvětla” si nevšímáme. Celou podmalbu necháme zavadnout, ne uschnout (jako omítka). Kdyby podmalba úplně uschla, nemohla by barevná vrstva k podmalbě přilnout a časem by se vrstvy od sebe oddělily a to opravdu nechceme.

Samotné barvy portrétu (další vrstvy)

Tóny, ze kterých namícháme pleťovou barvu

Stupnice barev pro malování obličeje

  1. nejjasnější nejčistší tón
  2. méně světlý lokální tón (skutečná pleťovka) - čistý, nezkalený
  3. polotón - barva už není tak čistá a pleťovou lokální barvu lomíme nepatrným přidáním modravé černi
    (v textu níže je popsáno, jak jí namícháme)
  4. polotón přechází do tónu přechodního - slabý stín
  5. skutečný stín

Teď si ve stručnosti představíme seznam barev, které můžeme použít v prvních (spodních) vrstvách hlavní malby.

  1. Pro malování červených tváří a nejsvětlejších míst na rtech použijeme rumělku a dle potřeby bělobu. Pro hrubší mužskou pleť stačí červený okr a můžeme ho lomit malinko rumělkou.
  2. Pro lokální barvu pleti použijeme červený okr, polovic žlutého okru a potřebné množství běloby. Pro ženskou a dětskou pleť místo červeného okru použijeme rumělku a místo žlutého okru neapolskou žlutou barvu. Pro nejsvětlejší místa potřebujeme opravdu hodně běloby.
  3. Pro nejžlutější světlá místa použijeme na pleť červený okr, 2x tolik okru žlutého a bělobu.
  4. Pro fialové tóny rtů a vnitřních očních koutků použijeme rumělku, modravou čerň a bělobu. Pokud nechceme tak jásavý fialový tón, tak místo rumělky použijeme okr červený.
  5. Pro polotóny, které následují hned po méně jasné lokální barvě, použijeme červený a žlutý okr stejnými díly. K této směsi přidáme modravou čerň a pak bělobu.
  6. Pro polotóny mající nádech do zelena použijeme červený okr, 2x tolik okru žlutého a ¼ modravé černi a pak opět bílou.
  7. Pro zelenavé a šedozelené polotóny použijeme modravou černou, více žlutého okru a malý přídavek rumělky.
  8. Pro přechodní tóny, jež se nacházejí nejblíže stínů, použijeme modravou černou, stejně tolik žlutého okru a malinko okru červeného. Tato kombinace už patří ke kategorii slabých stínů.
    Ta samá kombinace s větším množstvím žlutého okru a malým přídavkem neapolské žluté barvy je vhodná pro zelenožlutavé tóny a řadíme ji též do slabších stínů.
  9. Pro modravé tóny pleti použijeme modravou čerň s potřebným množstvím běloby. Tuto směs přimícháváme k fialkovým
    a zelenavým polo- a přechodným tónům, aby byly méně barevnými a chladnějšími. Kombinace slouží také k malování bělma.
  10. Pro tóny odrazů (reflexí) ve stínech použijeme neapolskou žluť, stejný díl červeného okru a ¼ této směsi je modravá černá barva. K těmto tónům NEmícháme bělobu.
  11. Pro tóny stínů můžeme použít několik možných směsí. Okr tmavý pálený a ¼ modravé černi. Nebo červený okr, stejný díl okru žlutého a trochu modročerné barvy. Také můžeme pro tóny stínů použít červený okr, větší množství okru žlutého
    a trochu modravé černi.
    Pokud budeme chtít tón stínu zesvětlit, pak NEpoužijeme bílou barvu, ale žlutou neapolskou žluť.

Jak namícháme modravou čerň?

Modravě černá barva nám velmi dobře poslouží k lomení tónů v pleti. Tahle barva se nám bude hodit i v krajinomalbě k míchání zelených tónů v pozadí krajin. Pokud si barvu namícháme do zásoby, pak ji vložíme do kovové uzavíratelné dózy.
Recept: Namícháme si ji z kostní černě a ¼ ultramarinu.

 Jak namalovat portrét krok po kroku - 2. díl vyjde 15.11.2017. Popíšeme si, jak se postupně nanášejí barvy na obličej a jak se maluje obočí, rty, vlasy, atd. Sledujte nás!

V mezidobí pilně trénujme míchání barev, dělejme pokusy a hlavně si malování užívejme :)

Naučte se malovat fotorealistický portrét krok za krokem

Na závěr malé shrnutí

  • K malbě je třeba umět kreslit
  • Kresba portrétu se dobře trénuje před zrcadlem
  • Je lepší malovat portrét 1:1
  • Kresbu na plátně je opravdu třeba zafixovat
  • Ne vždy je nutné použít imprimituru
  • V podmalbě se olej nepoužívá
  • V podmalbě řešíme tmavá a světlá místa
  • Je rozdíl mezi lokálním tónem a stínem
  • Modravá černá barva se nám hodí i do jiných témat

PS. Jste malíř začátečník a máte zájem zkusit malovat portrét pod dohledem profesionála? Neváhejte a přihlaste
se na čtvrtletní kurz malování portrétu dle fotografie.

Vzorník pleťových barev podle malíře Veselého
Lenka Husáriková, lektorka kurzů perspektivy pro začátečníky a dizajnéry
Majitelka Babylonie

Do ateliéru jsem se dostala tak, že jsem ho založila. Vystudova jsem SUPŠ sv. Anežky v Českém Krumlově. Začala jsem oboremrestaurátorství deskových maleb, ale ve třeťím ročníku nám obor ministerstvo zrušilo a byla z toho najednou užitá malba.

Čas na vlastní tvorbu si "kradu" o víkendech....Více o lektorovi

Nabídka doporučených kurzů

Namalovaný portrét tmavovlasé ženy podle fotky olejovými barvami
Čtvrtletní kurz
Út: 14:00 - 16:00 hod
12 termínů/120 min.
Mírně pokročilí
4 700 Kčnejsme plátci DPH
Hyperrealistická malba a kresba
Čtvrtletní kurz
St: 18:00 - 21:00 hod
12 termínů/180 min.
Mírně pokročilí
5 900 Kčnejsme plátci DPH
Malířská paleta plná barevných tónů. Na paletě leží přírodní štětinový štětec se žlutou rukojetí
Workshop
So/Ne: 10:00 - 17:00 hod
6 hodin
Začátečníci
1 100 Kčnejsme plátci DPH

Podobné články

Vídeňský ateliér malíře a interiérového designéra Hanse Makarta
3 minuty čtení
Vrchol a pád zapomenutého vídeňského designéra a malíře Pokud interiéroví designéři a “akademicky” (klasicky) zaměření malíři hledají inspiraci, pak by neměli přehlédnout rakouského “netalentovaného” malíře a dekoratéra Hanse Makarta. Ve své době...
Položená první vrstva malby na namalovaném portrétu
8 minut čtení
Volný přepis postupu dle ak. mal. Josefa Veselého, předsedy sdružení českých amatérských malířů 1.11.2017 vyšel 1. díl seriálu Jak namalovat portrét , 15.11.2017 vyšel 2. díl portrétu krok za krokem a dnes nás čeká díl závěrečný. Namalovat portrét,...
Ukázka podmalby a prvních vrstev
7 minut čtení
Volný přepis postupu dle ak. mal. Josefa Veselého, předsedy sdružení českých amatérských malířů Pravidelně mívám šimrání kolem žaludku, když se pouštím do malování portrétu. A věřte, že nejsem jediný výtvarník, který se potýká s trémou před samotným...

Napište komentář

Mějte přehled o tom, co se u nás právě děje

Jak mít nejnovější informace z ateliéru? Přihlaste se k jejich odběru.

Formulář byl odeslán, děkujeme.

Kurzy malování a kreslení

Náš ateliér

v Praze na Jiřáku

  • Přemyslovská 2346/11, Praha 3
  • Otevírací doba: Po-Pá od 9 do 19 hod
  • mapa

Možnosti platby

  • Hotově
  • Online
  • Převodem
  • Poukázky
  • Kartou