Jak namalovat portrét krok po kroku - 2. díl

Ukázka podmalby a prvních vrstev
7 minut čtení

Volný přepis postupu dle ak. mal. Josefa Veselého,

předsedy sdružení českých amatérských malířů

Pravidelně mívám šimrání kolem žaludku, když se pouštím do malování portrétu. A věřte, že nejsem jediný výtvarník, který
se potýká s trémou před samotným malováním. Odhoďme tedy zábrany a stud a směle se pusťme do díla. Ostatně, když
se to nepovede, nic tak hrozného se neděje. Malbu seškrábneme a pokračujeme dál. A když to nevyjde ani napodruhé,
tak i to je správně. Malovat se teprve učíme a vždycky je lepší přijít na chybu hned, než se nechat hladit po hlavičce nad “hnusným” portrétem s tím, jak je nádherný. Za každou prací se skrývá dřina a za učením obzvlášť. Tak směle do toho :)

V minulém díle jsme si popsali z jakých vrstev se obraz skládá, vytvořili jsme si přípravnou skicu a pustili jsme se do podmalby. Dnes budeme malovat další vrstvy. Abychom mohli malovat portrét podle návodu, potřebujeme k práci předchozí díl. Vyhledáme si odstavec se seznamem barev, který najdeme pod nadpisem: “Tóny, ze kterých namícháme pleťovou barvu”.
S tímto seznamem barev musíme pracovat zároveň s postupem, který teď budeme praktikovat.

Jak používat oleje a média při malování?

Jen připomenu, že nesmíme barvy špinit, pouze lomit. Od této vrstvy barvy mícháme s oleji, nebo médii, které nám vyhovují. Které? To záleží na situaci. Pokud spěcháme, pak použijeme Rychloschnoucí médium. Malíři používají mnoho desítek let
Lněný olej, ale ten má tu nevýhodu, že časem žloutne (až za pár let :). Místo něj můžeme použít Polymerovaný olej, který nám ale prodlužuje dobu schnutí obrazu. Možností je opravdu hodně, proto o nich později napíši samostatný článek. Pokud si však nevíme rady, sáhneme po Lněném oleji.

  1. S olejem to nesmíme přepísknout, protože by nám barva stekla a popraskala. Pokud se nám stane, že barva po obraze díky oleji steče, musíme celou vrstvu seškrábnout. Nejde to už zachránit a začneme s malbou druhé vrstvy znovu.
  2. Mějme pořád na paměti, že malujeme od hubené po tlustou barvu. Taky se dá říct od suché po mastnou. Tzn. že právě každá následující vrstva je obohacená o malinko víc oleje nebo média, než vrstva předchozí.

Vánoční dárek který potěší

Malba lokálního tónu pleti

Jsou-li veškeré stíny v obličeji lehce podloženy podkladovou barvou, použijeme přiměřeně velký štětinový štětec
(záleží na tom, jak velký portrét malujeme, ale je lepší vždy používat větší štětce) na jasný lokální tón (bod 2.) a obarvíme jím všechny světlé partie. Světla ale nemalujeme tak jasná, jak se jeví ve skutečnosti. Děláme je o něco slaběji. Nejživější světla
se nasazují až při přemalování.

K těmto partiím připojíme další, méně světlé tóny, až se přiblížíme k partiím, které mají neurčitější barvu, barvu ztlumenější,
k tak zvaným Polotónům (bod 5, 6, 7). Ty by neměly být v barvě přehnané, ale musí odpovídat skutečnosti, a to nejen co se světlosti, ale
i barevnosti týká, a musí s ostatními světlými partiemi tvořit jednotný celek. Proto je nutné veškeré části obličeje na obraze nepřetržitě porovnávat s realitou.

Položené tóny do sebe nestíráme, ale pokládáme jednu barvu vedle druhé tak, aby bylo téměř neviditelné, kde jeden tón končí a druhý začíná. Tento způsob se nazývá kouskovitý způsob malby, který je sice zdlouhavý, ale je to nejlepší způsob, jakým zachováme čisté barvy. Výhody této metody nám budou zřejmé po dokončení obrazu. Od polotónů dospějeme přechodnými tóny (bod 8) ke skutečným stínům, a také odrazům (bod 10). Podkladové stíny, které jsme vytvořili na začátku, musíme přetáhnout správným tónem stínu. Stíny je dobré tvořit v teplejším a světlejším tónu, než tomu ve skutečnosti je.

Když máme všechny tóny ve správné barvě a světlosti, vezmeme si 3 čisté štětce s jemnými řídkými štětinami a špičkami štětců se snažíme jemnými pohyby propojit do sebe jednotlivé barvy. Pro každou partii používáme vlastní štětec.

Ukázka podmalby

Obočí a oči

Obočí a oči jsou tím nejdůležitějším, co nosí výraz a životnost celého obrazu. Měli bychom jim proto věnovat zvýšenou pozornost. Známe přeci: “oči, okno do duše”. V očích můžeme mít jiskru, mít je živé, čisté, veselé nebo naopak.

Obočí

Než začneme malovat obočí, podmalujeme si nejtmavší tóny. Měli bychom dodržet stejnou barvu obočí a barvu vlasů.
Tmavě kaštanové obočí malujeme směsí z páleného tmavého okru a černi. Obočí malujeme v celku, jako jednu masu.
Obrysy obočí by neměly mít ostré rysy, ale měly by být spojeny s barvou pleti modravým tónem. Samozřejmě i obočí má svůj stín a světlo. Jednotlivé vlásky obočí malujeme až po zavadnutí předchozí vrstvy tenkým vlasovým štětečkem pouze tam,
kde jsou ve skutečnosti viditelné, a to bývá nejčastěji u kořene nosu a na druhé straně obočí, u spánků.

Oči

  • Horní oční víčka mají zpravidla slabounký nádech do černofialové barvy. S tímto tónem ovšem opatrně, pokud
    to přeženeme, oči budou působit uplakaně. To samé platí i o červeném tónu, který použijeme na vnitřní oční koutky,
    které naznačíme v jemnějším lomeném tónu.
  • Osvětlená část horních víček a světélko v odstíněném důlku mezi vnitřním očním koutkem a nosem jsou v porovnání se světlem čela nebo nosu vždy temnější. Stejně tak oční bělmo, které má slabý nádech do modra. Nikdy nesmíme malovat čistou bílou.
  • Zornici malujeme přesně tou barvou, kterou vidíme v reálu. Světlý bod v ní uděláme nejdříve šedivou a přes ni čistější bílou. Obrysy zornice musí být s bělmem oka lehce spojeny.
  • Co jsme si řekli o barvě obočí, platí také pro řasy. Řasy musíme malovat v celku a pak jednotlivé vlásky naznačíme jenom tam, kde jsou opravdu viditelné, a to vždy když se hlava maluje z profilu, ze strany či částečně při ¾ profilu.

Rty

Jak rty tak ani žádná jiná část obličeje nemá pevné linky. Kreslení obrysu je nejčastější chybou začátečníka.

Rty malujeme rumělkou, případně s přídavkem anglické červeně. K obrysům rtů použijeme fialkový nádech (bod 4) a měkce
ho s okolní barvou pleti spojíme. Pro temnější místa potom slouží směs červeného okru a tmavého růžového, páleného laku mořenového. Potřebujeme-li lomenější tón, přidáme trochu černě.
Stín mezi dolním rtem a bradou vybarvíme snědým, šedohnědým tónem. Ta místa, kde se rýsuje kost např. čelo, lícní kosti, brada, bychom měli vytvořit žlutavým nádechem, nejlépe je pokud na tato místa použijeme žlutý okr.

Vlasy

Vlasy malujeme nejdříve temnějším tónem a pak naklademe konkrétní barvu. Přes ni samozřejmě vytvoříme světla a nakonec pastózně lesky. Je vhodné, vybarvit vlasy v místech, kde se pojí s obličejem, dokud je ještě barva mokrá. Můžeme s ní lépe pracovat a propojit obličej s vlasy modravým tónem. Při malbě vlasů se nepouštíme do přílišných detailů. Malujeme tak,
jak se nám vlasy z určité vzdálenosti jeví. Vlasy na skráních (u uší) spojíme s barvou pleti opět modravým tónem.

Pro barvu tmavohnědých vlasů slouží směs černě a páleného tmavého okru. Pro barvu kaštanových nebo pro stíny plavých, blonďatých vlasů použijeme žlutý okr, žlutou neapolku a čerň. Světla tmavých vlasů jsou chladná, namodralá. Zato světla
u plavých, blonďatých a světlekaštanových vlasů hrají více méně do žluta. Pro lesky plavých vlasů použijeme místo běloby žlutou neapolku anebo brilantní žlutou barvu. Stíny tmavých vlasů zesílíme přemalováním lazurou.

Vánoční dárek, který potěší

Pozadí

Barva pozadí musí být vždy v souladu s barvou pleti.

  • Bledému jemnému obličeji sluší pozadí v lomené červeni, komponované z karmínu, Vandykovy hnědi a běli.
  • Pro svěží, silnější pleť se hodí zelenošedé tóny.

Kolem hlavy je vhodné udělat klidné, jednobarevné pozadí. Pracujeme-li s větší plochou pozadí, je ji dobré oživit odstíněním,
a to nejlépe v oblasti spodní části hlavy a ramen. Případně i v obou horních rozích obrazu a to tak, aby temnější tón přecházel do ztracena směrem k hlavě. Pokud malujeme portrét na menším obrazu, pracujeme jenom s jedním tónem.

Co se týče temnosti, je vhodné, pokud je pozadí tmavší než nejtemnější části pleti, ale zároveň světlejší, než nejhlubší stín pleti. Barvu pozadí kolem hlavy tvoříme dokud jsou barvy mokré a obrysy obličeje a vlasů menším štětečkem měkce spojíme
s barvou pozadí.

TIP

Nejspíš se nám nepodaří vytvořit celou hlavu i pozadí v jeden den, proto potřeme barvu pozadí kolem hlavy do vzdálenosti asi 5 cm od okraje této barvy rozředěným makovým olejem (prodlužuje dobu schnutí a to hodně) nebo pomaluschnoucím, ale také stačí polymerovaný olej, aby barva nezaschla, a další den můžeme pozadí dokončit.

Barvy pozadí

Z těchto barev + libovolné množství běloby si namícháme různé barevné kombinace do pozadí

  1. Čerň, Indická červeň
  2. Umbra, čerň
  3. Berlínská modř (Pruská, Pařížská), červený okr
  4. Umbra, indická červeň
  5. Ultramarín, umbra
  6. Modravá čerň, indická červeň, žlutý okr

Jak namalovat portrét krok po kroku - 3. díl vyjde 28.11.2017. Tentokrát už domalujeme celý portrét. Sledujte nás!

Na závěr malé shrnutí

  • Barvy nešpiníme, nýbrž lomíme
  • S olejem a médii zacházíme opatrně
  • Obočí, řasy a vlasy malujeme v celku a až poté detaily
  • V obličeji nemalujeme žádné obrysy
  • Použijeme raději jednobarevné pozadí

PS. Jste malíř začátečník a máte zájem zkusit malovat portrét pod dohledem profesionála? Neváhejte a přihlaste se
na čtvrtletní olejomalbu.

Lenka Husáriková, lektorka kurzů perspektivy pro začátečníky a dizajnéry
Majitelka Babylonie

Do ateliéru jsem se dostala tak, že jsem ho založila. Vystudova jsem SUPŠ sv. Anežky v Českém Krumlově. Začala jsem oboremrestaurátorství deskových maleb, ale ve třeťím ročníku nám obor ministerstvo zrušilo a byla z toho najednou užitá malba.

Čas na vlastní tvorbu si "kradu" o víkendech....Více o lektorovi

Nabídka doporučených kurzů

Namalovaný portrét tmavovlasé ženy podle fotky olejovými barvami
Čtvrtletní kurz
Čt: 18:00 - 20:00 hod
12 termínů/120 min.
Mírně pokročilí
5 721 Kčvčetně 21% DPH
Hyperrealismus se zásahem do fotorealismu, malba slůněte
8 termínů/180 min.
St: 18:00 - 21:00 hod.
Začátečník, mírně pokročilí
5 721 Kčvčetně 21% DPH
Malířská paleta plná barevných tónů. Na paletě leží přírodní štětinový štětec se žlutou rukojetí
Workshop
So/Ne: 10:00 - 16:00 hod
6 hodin
Začátečníci, mírně pokročilí
1 597 Kčvčetně 21% DPH

Podobné články

Malířská paleta dřevěná
8 minut čtení
Paleta na olejové barvy Tak a jsme ve finále. Posledním článkem (předchozí články: úvod do malířovi palety , paleta pro míchání akvarelových barev , palety na akryl ) se podíváme na palety pro olejové malby . Článek je rozsáhlý a já si moc přeji,...
plastová malířská paleta na akrylové barvy, akrylové barvy, štětce a skica akrylem
3 minuty čtení
Paleta na akrylové barvy V našem povídání o malířských paletách se pomalu blížíme do finále. Předposlední článek (předchozí články: úvod do malířovy palety , palety pro malbu akvarelem ) je o paletách na míchání akrylových barev . Malba akrylovými...
Malířská plechová obdélníková paleta na akvarelové barvy
3 minuty čtení
Paleta na akvarelové, kvašové, prostě vodové barvy Máme tu další díl o paletách. Tentokrát se podrobněji podíváme na palety pro míchání akvarelových , kvašových , prostě všech vodových barev . I když jste nečetli úvod do malířovy palety , měli byste...

Napište komentář

Mějte přehled o tom, co se u nás právě děje

Jak mít nejnovější informace z ateliéru? Přihlaste se k jejich odběru.

Informace o ochraně osobních údajů

Kurzy malování a kreslení

Náš ateliér

v Praze na Jiřáku

  • Přemyslovská 2346/11, Praha 3
  • Otevírací doba: Po-Pá od 9 do 21 hod
  • mapa

Možnosti platby

  • Hotově
  • Online
  • Převodem
  • Poukázky
  • Kartou