Jak namalovat portrét krok po kroku - 3. díl

Položená první vrstva malby na namalovaném portrétu
8 minut čtení

Volný přepis postupu dle ak. mal. Josefa Veselého,

předsedy sdružení českých amatérských malířů

1.11.2017 vyšel 1. díl seriálu Jak namalovat portrét, 15.11.2017 vyšel 2. díl portrétu krok za krokem a dnes nás čeká díl závěrečný. Namalovat portrét, nebo třeba jen obličej, je pro každého začátečníka výzva. Já jsem ráda, že mi e-mailujete a voláte,
jak jste se s odhodláním do nelehkého tématu pustili. Vy další začátečníci, neváhejte a alespoň to zkuste. Mám kamarádku, starší o cca 30 let, a ta mi říká vždy, když se bojím pustit do složitějšího úkolu: “Hele, kdo se bojí, sere v síni”. A je to tak! Prostě se nehneme. Strach ovládne celé naše tělo a to k tvorbě nepatří. Tak jak to vidíte? Vrhneme se společně do konečné fáze? Jdeme na to!

Co je to lazura

Lazura je tenká transparentní vrstva barvy položená na spodní vrstvě barvy. Ta prosvítá lazurou a společně vytvoří třetí barvu (tzv. sčítání barev). Tenké vrstvy malujeme lazurními barvami, které když neznáme, určíme dle speciálních značek na tubě barvy.

Lazurní barvy obsahují mnoho oleje, tudíž je jejich doba schnutí velmi dlouhá a to i několik měsíců. V kombinaci
např. s makovým olejem schnou barvy i několik let. Také musíme počítat s tím, že jde ve většině případů o barvy nestálé.
Tzn. že mění svoje chemické vlastnosti na slunci a vzduchu. Na druhou stranu jde většinou o tak nádherné barvy pigmentů,
že nám to vyváží veškerá proti.

Kdy nám lazury popraskají

Lazura je horní vrstva malby a pokud nebude třená s olejem nebo médiem a jen ředěná terpentýnem na vrstvu, která olej obsahuje, pak nám musí zákonitě popraskat. Lazura také popraská v momentě, kdy ji natřeme na silnou vrstvu barvy.

Kam lazuru rozhodně nesmíme nanášet

Lazura nepatří do nižších vrstev pod tlustou vrstvu malby. Jednak pak neplní svoji transparentní funkci, ale také je tak silně třená s olejem, že nám barva na ní položená může popraskat. Do spodních vrstev použijeme lazuru jen tehdy, pokud tak hodláme pokračovat ve výstavbě celého obrazu (výstavba = malba).

Upozornění na dárek k dárkovému poukazu - ke každému voucheru sada uměleckých tužek zdarma

Závěrečné vrstvy barvy tzv. lazury - konečná fáze

Hned na začátku článku musím připomenout, že barvy na obraze, které chceme přemalovat a nanést tak na ně lazury, musí být dokonale suché. V létě trvá schnutí cca 20 dnů, v zimě pak 4-8 týdnů. Samozřejmě je schnutí obrazu závislé na použití určitých barev, médií a olejů.

Pokud chceme nanést poslední vrstvu na hladkou malbu, musíme nejdřív nerovnosti nožem nebo žiletkou oškrábat.
Celou plochu pak zbavíme prachu a jemně navlhčíme lněným olejem (jen malinko). Teď nastal čas na úplně čistou paletu, zbavenou prachu a všelijakých nečistot. Protože není nic horšího, než se zbavovat chlupů a prachu z obrazu dřív, než barva zaschne. Vyhněme se také chlupatému hadru, kterým utíráme štětce.

Přemalováním dosáhneme

  • nejen lazur,
  • ale opravíme i nedokonale namalovaná místa,
  • zjemníme přechody,
  • zvýšíme světla,
  • zesílíme stíny
  • a zdokonalíme jednotlivé tahy na rtech, víčkách, atd.

Světlé partie, kromě lesků, které musí být nasazeny pastózně, přetíráme tence barvami slabě ředěnými až neředěnými, čímž dosáhneme hebké a měkké pleti. Nezapomeňme, že budeme-li někdy opravovat dříve namalované chyby a bude-li se jednat
o portrét dle živého modelu, musíme i opravy podle modelu provádět.

Pro brilantní přemalování tváře použijeme

  • Pro lazurování nejživějších míst rtů, tváří .atd - světlý lak mořenový
  • Pro některé jemné tahy na rtech a jiných místech - rumělku s potřebným množstvím běloby
  • Pro lokální tón pleti ve světle - rumělka, stejný díl žlutého okru a dle potřeby bělobu
  • Pro lokální fialově červené tóny některých partií rtů, nosních dírek (i chřípí), tváří atd. - tmavý lak mořenový, okr červený
    a běloba
  • Pro fialové tóny rtů, tváří, partií kolem očí, atd. - Tmavý lak mořenový, stejný podíl okru červeného, 1/2 této směsi ultramarínu a dle potřeby bělobu
  • Pro tóny polostínů, kde ještě žádný skutečný stín není - rumělka, stejný podíl okru a ¼ této směsi modravé černi, pak potřebné množství běloby
  • Pro zelenomodravé tóny blížících se stínům na bradě, atd. - modravá čerň ½ žlutého okru a k této směsi přidáme světlý růžový lak a bělobu
  • Pro skutečné stíny - modravá čerň, stejně tolik tmavého okru a ¼ této směsi tmavého laku mořenového
  • Pro odrazy (reflexe) ve stínech - červený okr, stejně tolik neapolské žluté a trochu modravé černi.

Tak a máme domalováno. Tím nám skončila práce na obraze, ale ne s obrazem.

Ukázka nanesení lazurních vrstev a barev již od první fáze malování
Lazurní olejomalba skleněných lahví za kterými jsou vidět vržené stíny

Jak vyčistíme štětce od olejových barev

Jakmile domalujeme a víme, že už na barvy ten den nesáhneme, měli bychom štětce důkladně vyčistit. Určitě je nenecháme stát v terpentýnu v domnění, že to takhle stačí. Štětec tak dostává pěkně zabrat, vlasy či štětiny se nalomí, v horším případě zlomí. S takovým štětcem se daleko hůř pracuje

  • vlasy a štětiny tvrdnou
  • lámou se neudrží už tolik barvy
  • a ještě se roztřepe (díky působení terpentýnu) na vlas a štětinu

Na mytí štětců stačí mýdlo

V posledních letech se také prodávají roztoky na čištění štětců. Z mého pohledu jde jen o zbytečné vytahování peněz z kapes “chudých” výtvarníků. K vyčištění štětce nám stačí obyčejné jádrové mýdlo (např. mýdlo s jelenem) a vlažná voda.

  1. Nejdříve štětce otřeme bavlněným hadrem nebo ubrouskem, zbavíme se tak většiny barvy na štětci.
  2. Poté zbytek barvy vymyjeme mýdlem tak, že štětec namydlíme, třeme štětcem o dlaň a poté vypláchneme vlažnou vodou. Tenhle postup opakujeme do doby, než přestaneme ze štětce vymývat barvu.
  3. Pak štětec do čistého hadru nebo ubrousku vymáčkneme a zbavíme se tak vody, vytvarujeme ho a necháme uschnout.
  4. Štětce položíme do nádoby násadkou dolů.
  5. Pokud víme, že štětce nebudeme delší dobu používat, je možné je natřít makovým olejem (zůstanou vláčné) nebo napustit arabskou gumou (konzervujeme je) 

Mezi malováním můžeme štětec čistit terpentýnem, má-li se hned použít pro jinou barvu. Odkládáme-li štětce na krátkou dobu s tím, že je použijeme druhý den, pak je nemusíme čistit mýdlem, ale stačí je vyčistit v terpentýnu a namočit do makového oleje, aby štětce nezaschly a zůstaly stále vláčné. Před malováním pak makový olej ze štětců vymáčkneme.

I paletu je dobré čistit

Štětce máme umyté, a proto je vhodná doba, vrhnout se na umytí palety. Je mnoho druhů palet z různých materiálů. Já osobně používám starou, rozbitou, skleněnou váhu. Ze dřeva dostaneme barvy tak, že je seškrábneme špachtlí, pak zbytek barev setřeme hadrem namočeným v trošce lněného oleje. Očištěnou dřevěnou paletu můžeme potřít lněným olejem a odložit
pro další použití.

TIP

Pokud nám barvy na paletě ztvrdly, pak nám můžou pomoct ředidla jako je Toulen, nebo použijeme šetrnější metodu: Nalijeme trochu makového nebo lněného oleje na paletu, posypeme solí a korkem ztvrdlé barvy třeme, dokud nesundáme zatvrdlé barvy.

Terpentýn stejně jako štětcům škodí i dřevu. Proto není vhodné čistit paletu terpentýnem.

Hotový obraz necháme minimálně 1 rok schnout

Obraz necháme schnout na místě, kde se nejméně práší. Nejlépe ve svislé poloze na zdi, přikrytý papírem nebo látkou tak,
aby se nepřichytily k malbě. Obraz NEnecháváme schnout

  • u topení nebo kamen, na slunci (příliš rychlé schnutí - malba popraská)
  • ve tmě (ztmavne)

Ke každému dárkovému poukazu, získáte Vánoční dárek zdarma

Lakovat obraz ano/ne

Obraz necháme proschnout a to MINIMÁLNĚ JEDEN rok a pak ho nalakujeme závěrečným lakem, třeba damarovým, mastixovou fermeží (časem žloutne) a také Kerotixem. Lak nám chrání barvy před slunečním zářením a obraz před nečistotami. Lakovat obraz nemusíme. Není to povinnost, spíše doporučení. Jestli ho lakovat nechceme, pak malbu zakryjeme po dokonalém zaschnutí sklem. Pokud obraz nalakovat chceme, pak dodržíme dobu schnutí. Barvy nám jinak začnou plesnivět.
A když se to stane, tak to pravděpodobně poznáte. Plíseň totiž na obraze vytvoří většinou bílé fleky.

TIP

Mastixovou fermež si můžeme vyrobit doma a tím ušetřit. Do lahvičky naplněné do poloviny čistým terpentýnem nasypeme bílý mastix a to tolik, aby terpentýn vystoupil ve vlastní výši. Láhev pak postavíme na slunce nebo jiné teplé místo a několikrát za den směs protřepeme. Až se mastix rozpustí, tak ho přes plátýnko scedíme do tmavé lahvičky a zazátkujeme.

Když chceme po letech z obrazu sundat zažloutlou mastixovou fermež, nakápneme na obraz trochu lihu a dřevěnou špachtlí nebo vatou fermež opatrně sundáme. Je to metoda choulostivá, protože tímto způsobem můžeme sundat z obrazu i lazury.

A lakujeme

Obraz po 1. roce od domalování zbavíme nečistot. Odlijeme si mastixovou fermež nebo damarový závěrečný lak do čisté porcelánové misky a širokým štětinovým štětcem potíráme jedním směrem celou malbu ve vodorovné poloze, kdy nám obraz leží na stole.

TIP

Potřebujeme právě domalovaný obraz za pár dnů vystavit v galerii nebo kavárně? Tak ho 100% musíme nalakovat (a čerstvou malbu ochránit). Jak víme, klasickým lakem to nejde. Pomůže nám vajíčko, z bílku ušleháme sníh a tím potřeme celý obraz tak, jako bychom ho lakovali. Po ukončení výstavy, bílek sundáme z obrazu hadříkem a vodou.

Jak očistit zaprášené obrazy?

Prach ze starých olejomaleb sundáme slabě namydlenou houbou. Po vyčištění obraz bavlněným hadříkem vysušíme. Ale! Pokud není obraz chráněný závěrečným lakem, pak prach oprášíme prachovkou. Nepoužívala bych mokrý hadr, i když se jedná o olejomalbu a voda by neměla až tak olejovým barvám uškodit. Pokud si nejsme jistí, zda chceme očistit temperu nebo olej, určitě NEpoužívejme vodu. Temperová barva je i po zaschnutí opět vodou ředitelná. A jestli máte obraz veliké hodnoty, nechte si ho vyčistit odborníkem. Ten vám navíc barvy rozjasní.

A to je všechno

Třídílný seriál o malbě portrétu je konečně na světě a my začátečníci se tak můžeme pustit do koketování se zveřejněným postupem. Myslím, že v článcích najdeme i mnohé tipy, jak efektivně pracovat, na co si dát pozor a jak na to. Když se malba nepodaří, nezoufejme a zkusme to od začátku. Vždyť je to zábava, relax a opravdový požitek. A proto malujeme, protože nás
to baví a těší :)
 

Vůbec se neostýchejte nám poslat vaše díla ke konzultacím e-mailem nebo do VIP skupiny babylonie.cz (pro bývalé i stávající studenty). Dotazy ke článkům pište dolů do komentářů, nebo na facebook babylonie.cz.

Na závěr malé shrnutí

  • Lazurní barvy jsou jen některé
  • Štětce i paletu nečistěme terpentýnem
  • Obraz lakujeme až po jednom roce
  • I z obrazu můžeme prach utřít

PS. Jste malíř začátečník a chcete se naučit míchat barvy? Co zkusit přijít na jeden den k nám do ateliéru a naučit se základy,
na kterých pak můžete hravě stavět? Nebo kurz jak se naučit míchat barvy darujte jako dárek :)

Ke každému dárkovému poukazu 1 kreslící sada v kovové krabičce

Lenka Husáriková, lektorka kurzů perspektivy pro začátečníky a dizajnéry
Majitelka Babylonie

Do ateliéru jsem se dostala tak, že jsem ho založila. Vystudova jsem SUPŠ sv. Anežky v Českém Krumlově. Začala jsem oboremrestaurátorství deskových maleb, ale ve třeťím ročníku nám obor ministerstvo zrušilo a byla z toho najednou užitá malba.

Čas na vlastní tvorbu si "kradu" o víkendech....Více o lektorovi

Nabídka doporučených kurzů

Namalovaný portrét tmavovlasé ženy podle fotky olejovými barvami
Čtvrtletní kurz
Út: 14:00 - 16:00 hod
12 termínů/120 min.
Mírně pokročilí
4 500 Kčnejsme plátci DPH
Malířská paleta plná barevných tónů. Na paletě leží přírodní štětinový štětec se žlutou rukojetí
Workshop
So/Ne: 10:00 - 17:00 hod
6 hodin
Začátečníci
1 100 Kčnejsme plátci DPH
Olejovými barvami namalovaná černá mourovatá kočka na zelené trávě s bílými kopretinami mezi stromy
Víkendový kurz
So-Ne: 10:00 - 17:00 hod
12 hod./víkend
Začátečníci
3 000 Kčnejsme plátci DPH

Podobné články

Akvarelová malba Zátiší s Ovocem od malířky Eleonor Tipalové, 1920
6 minut čtení
dle akvarelové malby odborné učitelky Eleonor Tipalové: Zátiší s ovocem Je na čase, zveřejnit další cvičení v malování akvarelem. Tentokrát je určeno pro malinko zdatnější akvarelisty. Ale pozor :) Pokud jste začátečník a v malování akvarelem se...
Lorenzetti Ambrogio, obraz Zvěstování ve kterém je použita první vědomá průčelná perspektiva
3 minuty čtení
aneb na perspektivu krok po kroku pěkně od podlahy I. díl O perspektivě a jejím použití bych mohla psát dlouho a s vášní sobě vlastní, vám ukazovat různé příklady, možnosti a fígle. Vůbec nemůžu tvrdit ani pomyslet, že bych perspektivu kdy vůbec...
Vídeňský ateliér malíře a interiérového designéra Hanse Makarta
3 minuty čtení
Vrchol a pád zapomenutého vídeňského designéra a malíře Pokud interiéroví designéři a “akademicky” (klasicky) zaměření malíři hledají inspiraci, pak by neměli přehlédnout rakouského “netalentovaného” malíře a dekoratéra Hanse Makarta. Ve své době...

Napište komentář

Mějte přehled o tom, co se u nás právě děje

Jak mít nejnovější informace z ateliéru? Přihlaste se k jejich odběru.

Formulář byl odeslán, děkujeme.

Kurzy malování a kreslení

Náš ateliér

v Praze na Jiřáku

  • Přemyslovská 2346/11, Praha 3
  • Otevírací doba: Po-Pá od 9 do 19 hod
  • mapa

Možnosti platby

  • Hotově
  • Online
  • Převodem
  • Poukázky
  • Kartou